Jag poppade en kastrull med popcorn till kvällsgodis, bet i ett som bara poppat till hälften och var ganska hårt, och så knastrade det till. Spottade ut en stor bit kindtandsemalj (nästan hela sidan av tanden).
Jag får antagligen inte använda de orden jag skulle vilja för att beskriva min ilska och frustration på det här forumet. Till saken hör att den kommunala tandvården kan beskrivas med ungefär samma ord, så det blir nog att gå privat.
Har nån erfarenhet av något liknande och kan hjälpa mig med en uppfattning om hur det här kan repareras? Skrotar dom hela tanden eller går det att fixa på enklare sätt?
Medlem
Antal inlägg: 11
Medlem nr: 4 881
Oftast går det jättebra att lappa ihop en trasig tand med en plastfyllning, men det beror så klart på hur stor frakturen är och hur den sitter. Är det mycket stor eller går ner nedanför tandköttskanten kan det vara svårt att göra en plastfyllning. Kanske blir det en krona i så fall. Om det är riktigt stort och väldigt nära nerven så får man kanske rotfylla först men som sagt oftast går det bra att lappa. Dra ut tanden är bara en sista utväg om tanden/roten är mycket skadad. Tungan förstorar ordentligt så det brukar alltid kännas större än vad det är. Hoppas att allt går bra, lycka till!