Jag har haft katt i 20 år och också haft uppfödning. När katterna gick i avel fick de inte gå lösa men efter kastrering så gick de lösa vid mitt första hus. Där var det flera hundra meter till närmaste trafikerade väg. När jag flyttade till mitt andra hus kunde jag ju inte gärna låsa in tanterna (de var tanter då) och det gick bra.
För 2, 5 år sen flyttade jag till mitt tredje hus och då hade vi en liten kattdam som hette Ninnis (en tant var borta och Moggistanten dog bara några veckor efter flytten). Det gick jättebra och hon länsade trädgården på alla fåglar (inte så kul) och möss (väldigt kul). En dag i juli förra året åkte jag och min familj till Göteborg. När vi satt och åt efter hemresan ringde det på dörren. Två små pojkar undrade vi om vi visste vems katt som låg i vägrenen. Den var mörkgrå. Jag glömmer det aldrig liksom jag aldrig glömmer min dotters (då 15 år) skrik. Ninnis var hennes käraste vän. Jag och sambon gick och tog hand om Ninnis. Tack och lov kunde jag se att hon inte lidit utan förmodligen dött ögonblickligen. Hon blev bara drygt två år.
Nu bor en ny liten kisse hos oss, Gwennie. Hon är också ljuvlig givetvis. Gwennie går i sele och Gwennie kommer att ha en egen kattgård. Men hon kommer aldrig vara lös i vår mycket stora trädgård därför hon begriper inte att vägen är farlig. Vissa katter gör det, de överlever, andra gör det inte, de dör eller skadas allvarligt.
När jag bodde i lägenhet kunde jag också se hur barn jagade och plågade katter. Jo, jag ingrep, tacka sjutton för det. Men jag kunde ju inte vakta de katter som gick lösa där för dumma ungar, eller dumma vuxna heller för den delen.
Ingen släpper sin hund vind för våg. Varför släppa sin katt? För att de behöver sin frihet resonerar många. Tro mig, hunden tycker också det är stenkul att larva omkring som den vill men vi tillåter inte det i alla fall.
Så karjo, släpp inte ut din katt för han struntar i var gränserna går. Dessutom lär han slåss med andra revirhållande katter (vilket kan bli rätt dyrt hos vetrinären). Skapa istället en fin kattgård med klätterträd och allt. Det fanns en variant i någon av de senare Allt om trädgård. Jag kan också rekommendera sidan www.esteticas.se där ägarna skriver om hur de skapade sin stora kattgård.
--------------------
Bättre sått än aldrig!
Gräva bör man annars dör man!
|