Katter skaffar sig ett eget revir och håller reda på dess gränser, men jag betvivlar starkt att vi kan tala om var de går. Även katter som har tomtens gräns som sin revirgräns kan få för sig att hoppa iväg. Det räcker med några meter åt "fel" håll för att följderna ska bli katastrofala. En del katter kan leva långa kattliv som utekatter och andra stryker med tidigt eller när som helst "på skalan". Man kan aldrig i förväg veta.
Det finns de som resonerar som så att "katten vill...." å så får den gå ut. Resonemanget är lite underligt tycker jag, eftersom jag antar att de flesta vuxna människor har förmågan att inse konsekvenser av vilka handlingar. Något som djuren inte har, och vi antas då ta ansvaret och tänka åt dem.
Du har ju uppenbarligen tänkt till så du platsar inte alls i ovan nämda kategori !
Katter utvidgar sitt revir allt efter som de blir säkrare och säkrare, så det kan vara svårt att veta i förväg hur stort det kommer att bli. Att avbryta "projekt utekatt" efter en tid kan naturligtvis vara en idé, men det kan vara svårt att få katten att förstå varför han plötsligt inte får gå ut längre.
Lycka till!
|