Hmm... vi snackar om ett vresrosbuskage som är i storleksordningen 7 x 5 meter. Det sitter så till att grannen inte kommer åt sydsidan på sitt eget hus. Men det är deras huvudvärk. Jag vill bara ha fritt någon meter från våra vinbär så det blir plats för dessa att frodas. De stackarna minskar i storlek och ger sämre skördar för varje år och det beror inte på att jag slarvar med beskärningen av dem, så jag tror nog att det är vresrosen som stjäl ljus och näring. Har flera buskar dit vresrosen inte nått (ännu) och de frodas bra och ger massor med bär. Rosdoft och nypon lär räcka till i överflöd även om jag blir av med 10% av buskaget.
Rotskotten kommer upp lite varstans, upp till 5-6 meter från själva vresrosbuskaget. Lite trist att behöva lägga plattor över halva gräsmattan, det är inget fungerande alternativ i mitt fall.
Hallonen vill jag mer försöka få kontroll över, tycker också det är underbart med hallon till vaniljglass eller i youghurten, men de måste tuktas för att inte bli till en plåga...
Är inte rädd för lite arbete, bara det ger resultat...