Definiera självförsvar, någon.
Är det att lära sig peta ut ögonen på folk, stampa dem på fötterna och klösas? Isf behövs ingen självförsvarslärare, bara ett jävligt aggressivt förhållningssätt till omvärlden och då är det en attitydcoach som behövs.
Eller är det att lära sig inte ta onödiga risker, som t ex gå ensam genom parken en mörk kväll, supa sig dygnrak och somna hos en främlig eller ta svarttaxi hem från krogen efter en blöt natt.
Den typ av självförsvar jag brukar lära ut är i första hand att bästa försvaret är att inte vara där. Be tjejerna tänka - majoriteten av alla våldtäkter begås av någon i tjejens närhet, någon hon känner. Släpp inte in ex-pojkvännen om han är full, t ex.
Men det räcker inte alla gånger att vara smart, tänka sig för och handla rätt. Ibland finns det kräk som passerar under radarn. En tjej är nästan alltid svagare än en kille, och en aggressiv man som hagamannen är fruktansvärt farlig. Om någon av kvinnorna hade gjort motstånd är jag säker på att han hade dödat dem.
Det naturligtvis upp till var och en att besluta om man ska våga göra motstånd eller ej, men väljer man motstånd måste man ha klart för sig att det blir strid. En örfil räcker inte, ens som distraktion. Stampa på tårna är det inte ens säkert att han märker, har han ens halvbra skor absorberar de det mesta av styrkan i trampet. Peta i ögonen är säkert jättebra OM MAN TRÄFFAR! Ögonen är en av de saker vi människor skyddar instinktivt. De är mao väldigt svåra att träffa. Av erfarenhet vet jag också att killar skyddar underlivet väldigt bra, i synnerhet de som sysslat med mountainbiking och dylika grenar.
Risken med "en tiodagarskurs i självförsvar" är att man skaffar sig falsk självförtroende (och åker dit igen). Fast visst finns det enkla, snabba tekniker för att ta sig loss, distrahera och immobilisera. De flesta tjejer är alldeles för mesiga för att verkligen klara av att använda de senare dock. Mesigheten är iofs bra, det betyder att de naturliga spärrarna mot att slå en medmänniska fungerar, men det betyder också att du aldrig kommer att kunna slå dig fri.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|