|
Rapchic
28-04-2006, 10:09
Staten har svårt att hinna med att få fram ledhundar åt synskadade. Jag tror inte generellt på idén att personer tillfälligt skall få ta hand om vakttränade hundar.
Däremot kan ju mycket väl en hund vara ett utmärkt skydd för en kvinna (eller man), men det förutsätter att personen i fråga kan ta hand om hundar (hundar som är tränade att skydda kräver mera kunnskap).
Annars finns det risk att oskyldiga personer, t ex barn skadas, om inte den som skall skyddas kan ta hand om hunden. Vi delar ju inte ut skjutvapen till personer som behöver skydd, och en hund kan vara farligare än ett skjutvapen.
Bra idé, men man kan faktiskt köpa en hund med vaktinstinkt själv (schäfer, buhund) och gå till brukshundsklubben för träning. Har hunden mycket vakt i sig kommer den att försvara dig (flockmedlem) om något händer, omd et inte är en feg hund  Dressyren hos brukshundsklubben är inte för att lära hunden slåss utan för att lära den diciplin.
Linda_A
28-04-2006, 10:34
CITAT (LadyG @ 28-04-2006, 11:29) Bra idé, men man kan faktiskt köpa en hund med vaktinstinkt själv (schäfer, buhund) och gå till brukshundsklubben för träning. Har hunden mycket vakt i sig kommer den att försvara dig (flockmedlem) om något händer, omd et inte är en feg hund  Dressyren hos brukshundsklubben är inte för att lära hunden slåss utan för att lära den diciplin. Nja jag vet inte om jag tror att det är så smart. jag tror att få inser vad en hund med mycket vakt i sig innebär. Det innebär inte skyddar dig mot "skumisar" i dina ögon men älskar alla andra som du älskar. Snarare innebär det att du får en hund som vaktar dig mot allt och alla om du inte kan hantera det. Hur ska hunden veta skillnad mellan brevbäraren och tjuven på väg in? Hur ska hunden veta skillnad mellan killen som frågar dig om tiden eller killen som försöker våldta dig? Jag tycker hellre att dessa tjejer ska lära sig självförsvar vs få skydd av en person eller liknade.
Rapchic
28-04-2006, 10:35
när jag blev misshandlad i 9:an så stog min kompis hund och snällt såg på men det var en jämthund kanske inte så bra för vakt
Farbror Blå
28-04-2006, 10:36
Fördelen är ju att de hundar som staten/polisen/kvinnojouren skulle kunna låna ut, kan vara tränade redan från början, så att tjejerna inte själva behöver träna sina hundar. Jag skulle tro att om man haft tankar på hund och känner sej akut hotad, så är det lite långsökt att tro att man har tid att gå på dressyrkurser. Det enda man vill ha är ju trygghet på en gång och då skulle det kunna vara ett vettigt alternativ.
Fördelen med detta, jämfört med tex vapen, är att hundarna fungerar på flera sätt. Dels ger dom i sej själva en bra social tillitsträning, vilket behöves, dessutom verkar dom både direkt och kraftigt avskräckande.
Linda_A
28-04-2006, 10:37
CITAT (Rapchic @ 28-04-2006, 11:35) när jag blev misshandlad i 9:an så stog min kompis hund och snällt såg på men det var en jämthund kanske inte så bra för vakt Det är stor skillnad mellan att våga bita och stå och skälla och morrar. Enligt vad jag vet så är det inte många hundar som vågar när det väl kommer till kritan. Annars skulle det ju finnas ett överflöd av polishundar.
Linda_A
28-04-2006, 10:39
CITAT (Farbror Blå @ 28-04-2006, 11:36) Fördelen är ju att de hundar som staten/polisen/kvinnojouren skulle kunna låna ut, kan vara tränade redan från början, så att tjejerna inte själva behöver träna sina hundar. Jag skulle tro att om man haft tankar på hund och känner sej akut hotad, så är det lite långsökt att tro att man har tid att gå på dressyrkurser. Det enda man vill ha är ju trygghet på en gång och då skulle det kunna vara ett vettigt alternativ.
Fördelen med detta, jämfört med tex vapen, är att hundarna fungerar på flera sätt. Dels ger dom i sej själva en bra social tillitsträning, vilket behöves, dessutom verkar dom både direkt och kraftigt avskräckande. Vad händer om tjejens osäkerhet leder till att någon blir skadad då? En skyddträndad hund är inget som man leker med direkt. Nu får gärna någon kunnigare rätta mig men måste man inte ha tillstånd för att träna skydds/IPO?
Rapchic
28-04-2006, 10:41
[QUOTE]Det innebär inte skyddar dig mot "skumisar" i dina ögon men älskar alla andra som du älskar. Snarare innebär det att du får en hund som vaktar dig mot allt och alla om du inte kan hantera det. Hur ska hunden veta skillnad mellan brevbäraren och tjuven på väg in? Hur ska hunden veta skillnad mellan killen som frågar dig om tiden eller killen som försöker våldta dig? Jag tycker hellre att dessa tjejer ska lära sig självförsvar vs få skydd av en person eller liknade. [QUOTE] kan visa kort för hunden på dom som har våldtagit mig och säga dum människa några gånger det kanske funkar  [QUOTE]Fördelen med detta, jämfört med tex vapen, är att hundarna fungerar på flera sätt. Dels ger dom i sej själva en bra social tillitsträning, vilket behöves, dessutom verkar dom både direkt och kraftigt avskräckande. [QUOTE] djur är ju bra terapi har jag hört iallafall
CITAT (Linda_A @ 28-04-2006, 12:34) Nja jag vet inte om jag tror att det är så smart. jag tror att få inser vad en hund med mycket vakt i sig innebär.
Det innebär inte skyddar dig mot "skumisar" i dina ögon men älskar alla andra som du älskar.
Snarare innebär det att du får en hund som vaktar dig mot allt och alla om du inte kan hantera det.
Hur ska hunden veta skillnad mellan brevbäraren och tjuven på väg in? Hur ska hunden veta skillnad mellan killen som frågar dig om tiden eller killen som försöker våldta dig?
Jag tycker hellre att dessa tjejer ska lära sig självförsvar vs få skydd av en person eller liknade. Buster, min buhund, var mycket vaktig. Därför gick vi på dressyrkurs, just för att han hade blivit okontrollerbar annars. Hunden ska inte veta nånting alls, den ska göra som du säger.
*Stintan*
28-04-2006, 10:54
Ja inte skulle då min buhund nånsin få för sig ta fram några eventuella vaktinstinkter. Skälla kan hon, det är ju en spets, men annars anser hon att allt som rör sig är något man kan leka med. Dessutom tror hon att alla tvåbeningar älskar henne. Självförsvar däremot borde finnas på skolschemat.
Rapchic
28-04-2006, 11:01
[QUOTE]Självförsvar däremot borde finnas på skolschemat. [QUOTE]
håller med... mest psykiskt själförsvar.. åtminstånde stor vikt på det för hur många tekniker och kast men kan så kan man ändå hamna i chock eller att man inte tycker man är bra nog för att säga nej så man går med på nått pga att man har dåligt självförtroende och inte anser att man är värd att försvara
Definiera självförsvar, någon.
Är det att lära sig peta ut ögonen på folk, stampa dem på fötterna och klösas? Isf behövs ingen självförsvarslärare, bara ett jävligt aggressivt förhållningssätt till omvärlden och då är det en attitydcoach som behövs.
Eller är det att lära sig inte ta onödiga risker, som t ex gå ensam genom parken en mörk kväll, supa sig dygnrak och somna hos en främlig eller ta svarttaxi hem från krogen efter en blöt natt.
Den typ av självförsvar jag brukar lära ut är i första hand att bästa försvaret är att inte vara där. Be tjejerna tänka - majoriteten av alla våldtäkter begås av någon i tjejens närhet, någon hon känner. Släpp inte in ex-pojkvännen om han är full, t ex.
Men det räcker inte alla gånger att vara smart, tänka sig för och handla rätt. Ibland finns det kräk som passerar under radarn. En tjej är nästan alltid svagare än en kille, och en aggressiv man som hagamannen är fruktansvärt farlig. Om någon av kvinnorna hade gjort motstånd är jag säker på att han hade dödat dem.
Det naturligtvis upp till var och en att besluta om man ska våga göra motstånd eller ej, men väljer man motstånd måste man ha klart för sig att det blir strid. En örfil räcker inte, ens som distraktion. Stampa på tårna är det inte ens säkert att han märker, har han ens halvbra skor absorberar de det mesta av styrkan i trampet. Peta i ögonen är säkert jättebra OM MAN TRÄFFAR! Ögonen är en av de saker vi människor skyddar instinktivt. De är mao väldigt svåra att träffa. Av erfarenhet vet jag också att killar skyddar underlivet väldigt bra, i synnerhet de som sysslat med mountainbiking och dylika grenar.
Risken med "en tiodagarskurs i självförsvar" är att man skaffar sig falsk självförtroende (och åker dit igen). Fast visst finns det enkla, snabba tekniker för att ta sig loss, distrahera och immobilisera. De flesta tjejer är alldeles för mesiga för att verkligen klara av att använda de senare dock. Mesigheten är iofs bra, det betyder att de naturliga spärrarna mot att slå en medmänniska fungerar, men det betyder också att du aldrig kommer att kunna slå dig fri.
Rapchic
28-04-2006, 11:15
dom gånger jag har blivit våltagen har jag hamnat i chock och det är nog det som är det bästa att lära sig att inte hamna i nu hamnar jag väldigt lätt i chock men håller på att lära mig genom karaten och min pojkvän att inte hamna i chock....... + jag läste i statistik att dom flesta tjejer som gör motstånd klarar sig och om dom blev våltagna så kom dom lättare över det
LadyG : tror du har helt rätt i vad du skriver. OM man ska göra aggressivt motstånd mot en (oftast mycket) starkare motståndare så måste första slaget sitta perfekt. För det är inte säkert du får ett andra slag. Och att ens få kraft i slagen är svårt om man är halvt fasthållen. Strupe, ögon, de är relativt oskyddade men ändå svåra att träffa. Och misslyckas man blir väl överfallaren både argare och räddare och därmed farligare. Vrida sig loss (genom tekniker man kanske lärt i självförsvarsklasser) och sen springa allt man orkar och skrika på hjälp, det är det jag själv tror är bästa lösningen på många överfallssituationer. Även om överfallaren kanske är snabbare så är han nog inte så pigg på att springa efter någon och därmed bli sedd av många. (Ännu en anledning till att undvika mörka parker)
Rapchic : tror du har rätt i att det sitter mycket i psyket, och att om man känner sig starkare på förhand så klarar man lättare av svårigheter när de uppstår, och även efteråt.
Halva självförsvaret sitter i psyket. Tror jag att jag ska klara något ökar mina chanser att faktiskt göra det också.
Tänk Stefan Holm - hade han klarat guldet om han tvivlat på sin förmåga (trots att han är kortast hoppade han högst i världen)?
Jag lägger gärna ut texten om psykets inverkan på självförsvaret ikväll, nu måste jag verkligen springa! Men intressant tråd hur som helst!
Rapchic
28-04-2006, 11:33
en annan sak jag läste var att killar söker tjejer som ser svaga ut och därför väntar dom sig inget motstånd så då blir dom chockad för dom vet inte vad dom ska göra så det bästa är nog en blandning... slå hårt springa snabbt..... det dåliga med vridatekniker är att dom är svåra att utföra i praktiken.. en som man testar på i en självförsvarsgrupp står oftast stilla och jag tror inte en som överfaller en gör det.. då måste man typ ha tränat jujutsu eller nått liknande i år för att veta hur man ska parera det och de flesta fall av våldtkt sker ju i hemmet.. eller hemma hos nån man känner (ca 80%) så man får vara försiktig vilka man blir kompis/ihop med om den personen har ett rykte om sig att våldta tjejer behöver man nog inte den/det vänskapen/förhållandet problemet är ju att veta...... det är inte lätt ska jag säga.. (även om sockärringen tycker det)
Linda_A
28-04-2006, 11:38
Frågan är om en hund med många difter ska ta vid där en människa brister. Jag anser inte det. Plus hunden måste ju få arbeta i det övrig med. Vågar en kvinna som är så rädd att hennes vanliga liv är helt upp och ner, arbeta med sin hund på det sättet ute?
Jag säger inte att dessa människor/flickor/kvinnor ska lämnas utan hjälp men jag tror att ett vapen i deras händer inte är svaret på problemet.
Är man desperat så sker lättare olyckor än om man är lugn och sansad.
Och dessa kvinnor kanske inte ens har någon som helst erfarenhet av hundar innan?
Jag personligen tycker inte att det är en bra idée. Och det känns som att raser som redan har ett dålig rykte kan få ett sämre om de hamnar i fel händer. Rubrikerna lär ju bli stora.
Rapchic
28-04-2006, 11:44
om var fjärde kvinna nån gång blirsexuellt utnyttjad så tror jag det finns dom som vet hur man tar hand om en hund av dom
*Stintan*
28-04-2006, 11:46
Nu var väl inte avsikten med förslaget i artikeln att dela ut vakthundar till alla som kanske tvingas gå hem i mörkret från bussen eller festen utan till kvinnor som blivit utsatta för våld och befinner sig i en hotsituation.
Ändå har jag svårt för att se hur det skulle kunna fungera. Alla passar inte att ha hund av olika skäl.
I övrigt håller jag med Lady G
Linda_A
28-04-2006, 11:50
CITAT (Rapchic @ 28-04-2006, 12:44) om var fjärde kvinna nån gång blirsexuellt utnyttjad så tror jag det finns dom som vet hur man tar hand om en hund av dom Så du anser att svaret är skaffa hund? Ska tex folk som är paranoida skaffa skyddshund med? Varför stanna vid hund, varför inte ge ett vapen med? Lättare ju och kräver ingen omvårdan. Och de flesta har ju respekt för ett vapen med. Och som sagt det är inte en sällskapshund som vi pratar om då. Utan en polishund/skyddtränad hund.
Rapchic
28-04-2006, 11:51
ett djur kan vara ett stöd på andra sätt.... en hund måste man gå ut med varje dag... efter ett överfall får många svårtatt gå ut utan anledning.. hunden blir en anledning + jag tror nog man känner sig säkrare med en hund än ensam men man får inte vara för deppad för när man inte kan ta hand om si själv så kan man inte ta hand om ett djur
Rapchic
28-04-2006, 11:52
ursäkta mig linda men har du någon gång blivit våldtagen... om du har så vet du hur LITE stöd men får... när man är frisk nog att ta hand om ett djur så blir dom ett bra stöd...
Linda_A
28-04-2006, 12:00
Det är fritt fram för folk att skaffa hund.
Men detta är ingen sällskapshund utan en skyddhund. Det är där som jag tror att problemet ligger. Det kräver en del av ägaren. Finns en orsak till att alla inte tränar det eller ens får göra.
Men jag tror inte att detta kommer att ske,lär kosta lite för mycket pengar.
Rapchic
förlåt linda... jag tog åt mig lite för mkt... man får bara höra så mkt att man ljuger .. eller att dom inte tror det är så hemskt... förlåt
Bettson
CITAT (Rapchic @ 28-04-2006, 11:35) när jag blev misshandlad i 9:an så stog min kompis hund och snällt såg på men det var en jämthund kanske inte så bra för vakt En jämthund är extremt bra om vakthund för ensamboende. Jag har haft en sådan och den släppte inte någon närmare mig än en meter utan att den ställde sig emellan och morrade. När det ringde på dörren så tog jag honom i halsbandet. Släppte jag in människorna när jag höll i hans halsband visste han att de fick komma in. Släppte jag halsbandet när jag öppnade dörren så stannade hunden innanför tröskeln. Men stackars den som satte foten innaför dörren utan tillåtelse. Det var några stackare från Jehovas vittne som gjorde det misstaget en gång. Att försöka kliva över tröskeln utan att ha fått lov. Och larnm på bilen, pyttsan. Jag behövde inte låda den en gång. Ingen petade på min bil när hunden satt i.
Linda_A
28-04-2006, 12:02
CITAT (Rapchic @ 28-04-2006, 12:52) ursäkta mig linda men har du någon gång blivit våldtagen... om du har så vet du hur LITE stöd men får... när man är frisk nog att ta hand om ett djur så blir dom ett bra stöd... Om jag har blivit våldtagen eller inte tillhör inte poängen och det är inget som jag skulle säga här då. Men vad för erfarenheter har du av hund och hundar som kräver en del av sina ägare? Jag fattar inte dock varför en hund är lösningen på den våldtagna problem? Visst skaffa gärna en hund att gosa med och ta hand om. Finns bra sällskapsraser som gör allt det som du begär. hur många hade vågat sig fram till en engelsk mastiff eller en GD?
Rapchic
28-04-2006, 12:06
jag skulle då känna mig säkrare och skulle kunna gå ut oftare om jag hade hund
Linda_A
28-04-2006, 12:10
CITAT (Rapchic @ 28-04-2006, 13:06) jag skulle då känna mig säkrare och skulle kunna gå ut oftare om jag hade hund Jag förstår dig och jag känner mig säkare med hund med. Trots att hon inte är en skyddshund. Som sagt, jag tror att en hund utan den utbildningen funkar lika bra och det är jag för. Men en skyddshund i fel händer. Nej tack.
Rapchic
28-04-2006, 12:12
vet inte rktigt vad en skyddshund är... men om dom nu ens har tänk ver att lägga pengar på det så tycker jag att dom orde kunna ge bidrag till dom som blivit utsatta och så så man har råd med hjälp
Att ha hund kan ju vara väldigt bra i vissa lägen, t.ex som nyligen när en ung tjej höll på att bli våldtagen så hoppade hennes hund på honom och högg honom i skrevet. Jag vet inte när jag jublade så mycket sist som när jag läste om det!
*Stintan*
28-04-2006, 12:13
Det finns redan för många som aldrig borde skaffat sig hund för att dom inte insett att det krävs engagemang och tålmodigt arbete av en hundägare. Idag finns hur många omplaceringshundar som helst beroende på hundägares okunskap.
Tror det lätt kan bli en falsk trygghet istället för att ta itu med de verkliga problemen som ju inte kan lösas genom att man skaffar sig en hund.
Rapchic
28-04-2006, 12:16
go hunden.. vill ha en sån skrev bitande sag  stintan.. jag tycker att för att ha djur så borde man få göra ett prov (test eller nåt) men om man kan ha det så är det ju vetenskapligt bevisat att djur hjälper och det kan ju hjälpa om man nu är i läget "vågarintegåtillaffärenförhankanvadär"
Linda_A
28-04-2006, 12:24
http://www.polisen.se/inter/nodeid=33437&p...eversion=1.htmlhttp://www.skyddshund.nu/skydd_lamplighetstest.aspStintan43 du förklarade det bättre än mig.  Norrbottens-Magdis: Håller med men samtidigt ack så jobbig om den biter vid fel tillfälle trots att det var helt naturligt för hunden.
*Stintan*
28-04-2006, 12:24
Förstår vad du menar Rapchic men man kan ju ändå inte ha hunden med sig precis överallt (som i affärer) och alltid, men visst jag känner mej också trygg när jag har hunden med mig. Ingen kan ju veta att min vovve inte är vaktig.
Rapchic
28-04-2006, 12:31
jag menade att människan ska göra ett test linda.... för många djur görs illa i svergie
Linda_A
28-04-2006, 12:39
CITAT (Rapchic @ 28-04-2006, 13:31) jag menade att människan ska göra ett test linda.... för många djur görs illa i svergie va? Jag har inte sagt något om det. Utan det länkarna bara vara ett svar på det som du skrev om att du inte var säker på vad en skyddhund innebär.
Caprice
28-04-2006, 12:41
Att skaffa hund låter väl trevligt om man vill det, men att skaffa hund som ett skydd vet jag inte om det är rätt väg att gå...? Mkt högre straff för gärningsmännen, fängelse och / eller utvisning borde vara självklart... 2:a gången en man våldtar borde automatiskt innebära kastrering...
Gratis självförsvarskurser för kvinnor + lagligt att bära tårgas...
Det är inte oss kvinnor det är fel på, och jag tycker det är viktigt att inte se sig själv som ett offer / byte...
Rapchic
28-04-2006, 12:41
ja ha.. den senare trodde jag du menade om test
Rapchic
28-04-2006, 12:46
polisen sa om det där att bara 10% av alla anmälda brott går till domstol är för att man inte ska döma en oskyldig desamma är nog om straffen.. därför kommer dom lagarna nog inte att funka och dom anmälda brotten tror man nog bara är 10% av alla som sker så många våltäksmänn kommer att fortsätta gå fri för att tex "hon var onykter" eller "hon ville ju det hon hade kórt kjol" det är synen på våldtäkt, våltäktmännen och kvinnor som måste ändras
*Stintan*
28-04-2006, 13:00
Ja inte lär problemt försvinna med hjälp av skyddshundar eller vanliga sällskapshundar.
Rapchic
28-04-2006, 13:02
men det kan hjälpa dom som redan blivit utsatta.... för jag menar man behöver hjälp efter.... känns som om jag skulle behöva gå i förtidspansion och jag har inte ens gått ut skolan än
Linda_A
28-04-2006, 13:19
CITAT (Rapchic @ 28-04-2006, 14:02) men det kan hjälpa dom som redan blivit utsatta.... för jag menar man behöver hjälp efter.... känns som om jag skulle behöva gå i förtidspansion och jag har inte ens gått ut skolan än Men hade du gått med till skolan bara för att du hade en hund? Eller är det riktig hjälp som man behöver?
Rapchic
28-04-2006, 13:28
såklar är det (riktig?)hjälp man behöver men det ska ju anpassas efter vad som passar en... en alergisk ska ju inte ha humd tex.... men nären hund tex sänker stressen och hjälper en att gå ute kanske man tillslut kan gå tex till skolan utan hunden och med mindre stress så kanske man kan klara av skolan
Linda_A
28-04-2006, 13:33
Okej..
Jag håller inte med dig. Men det finns inget mycket att säga direkt.
Jag hoppas att vi inte ser skyddhundar i osäkert folks händer.
Rapchic
28-04-2006, 13:41
som sagt jag tycker man ska ta och göra nått prov (eller nått sånt) innan man skaffar nått slags djur.. det gäller alla.... såklart att man inte ska ha en hund man inte klarar av
Bettson
28-04-2006, 13:58
CITAT (Rapchic @ 28-04-2006, 14:41) som sagt jag tycker man ska ta och göra nått prov (eller nått sånt) innan man skaffar nått slags djur.. det gäller alla.... såklart att man inte ska ha en hund man inte klarar av Jag tycker man skall göra skillnad på vanlig hund och skyddtränad hund. Vanlig hund köper man efter ras och vad man vill ha som kompletterar ens egna personliga egenskaper. För att ha skyddshund (som egentligen är ett vapen) så behäver man nog samma lämlighetstest som för vapen. Jag känner en kvinna som förmodligen varit våldtagen någon gång under sin ungdom. Nu är hon gift och har två tonårsbarn. Men rädslan för män sitter i. Hon har skaffat den ena stora hunden efter den andra och fått avliva dessa innan två års ålder för att de blivit farliga. Hennes hundar har okontrollerat vaktat matte och hon har uppmuntrat dom, i stället för att kontrollera dom. En gång blev jag så himla arg att jag faktiskt sa till henne när hon berättade om sin nya hunds försvarsvilja, att den uppför sig på det sättet är ingen merit. Hunden uppfattar hennes rädsla och tolkar den förmodligen som aggresivitet eftersom de känslorna kan ge lika signaler. Så en person som är verkligt rädd bör inte ha skyddshund. Man bör ordna både rädslan och skyddet på ett annat sätt. En riktigt skyddstränad hund skulle vara ett mordvapen i hennees händer. Och hennes rädsla är så okontrollerbar att det räcker med att du är man för att riskera att mordvapnet utlöses
*Stintan*
28-04-2006, 14:30
Tror inte man får bort sin otrygghet och rädsla genom att skaffa hund. Hundar känner av sådana signaler och jag frågar mig hur trygg blir då en sådan hund.
Farbror Blå
28-04-2006, 15:00
CITAT (Bettson @ 28-04-2006, 14:58) CITAT (Rapchic @ 28-04-2006, 14:41) som sagt jag tycker man ska ta och göra nått prov (eller nått sånt) innan man skaffar nått slags djur.. det gäller alla.... såklart att man inte ska ha en hund man inte klarar av Jag tycker man skall göra skillnad på vanlig hund och skyddtränad hund. Vanlig hund köper man efter ras och vad man vill ha som kompletterar ens egna personliga egenskaper. För att ha skyddshund (som egentligen är ett vapen) så behäver man nog samma lämlighetstest som för vapen. Jag känner en kvinna som förmodligen varit våldtagen någon gång under sin ungdom. Nu är hon gift och har två tonårsbarn. Men rädslan för män sitter i. Hon har skaffat den ena stora hunden efter den andra och fått avliva dessa innan två års ålder för att de blivit farliga. Hennes hundar har okontrollerat vaktat matte och hon har uppmuntrat dom, i stället för att kontrollera dom. En gång blev jag så himla arg att jag faktiskt sa till henne när hon berättade om sin nya hunds försvarsvilja, att den uppför sig på det sättet är ingen merit. Hunden uppfattar hennes rädsla och tolkar den förmodligen som aggresivitet eftersom de känslorna kan ge lika signaler. Så en person som är verkligt rädd bör inte ha skyddshund. Man bör ordna både rädslan och skyddet på ett annat sätt. En riktigt skyddstränad hund skulle vara ett mordvapen i hennees händer. Och hennes rädsla är så okontrollerbar att det räcker med att du är man för att riskera att mordvapnet utlöses En skyddstränad hund är just det, skyddstränad, dvs tränad för beskydd. Även om kvinnan skulle känna sej hotade och ville göra någon illa, så skulle inte hunden vilja det. Den skulle göra det som den var satt att göra, nämligen skydda henne.
Klart att utryggheten kan göra hunden nervös, men samtidigt kan det som sagt vara terapeutiskt bara det att lära sej hantera hunden och vara bestämd och rak. Även en blindhunds menlösa framtoning avskräcker effektivt ifrån angrepp, så hunden hon har behöver på inga sätt vara skrämmande i sej, väldigt stora eller aggressiva, bara trygga.
*Stintan*
28-04-2006, 15:46
En skyddshund lämnas väl inte heller ut hur som helst till vem som helst. Har för mej att den som ska få en skyddshund får gå på kurs i några veckor tillsammans med hunden och hundutbildaren samt att placeringen oxå följs upp senare. Rätta mig om jag har fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|