Vi var inte gifta när vi skaffade barn och villa. Men vilken pappersexercis!!! Gå till tingsrätten för att få delad vårdnad om barnen, skriva in sambon som förmånstagare i försäkringarna, skriva oss båda för huset mm mm.
När vi sedan blev med sommarstuga,min man ärvde en tredjedel av den, så blev allt för krångligt. Vi var tvungna att ta lån för att lösa ut min mans syskon ur stugan. Om han skulle gå bort skulle jag bli skyldig att betala lånet men jag skulle inte ärva någon del av stugan. Vi gick till en jurist för att få hjälp och han sa " gå och gift er". Smidigast och bäst för alla.
Vill bara göra ett tillägg angående det här med särkullbarn. De har alltid rätt att få ut sin del oavsett om ni är gifta eller inte och oavsett hur många testamenten man skriver. Däremot så får den kvarvarande sambon behålla pengar och andra tillgångar till ett visst värde ( har med basbeloppet att göra) för att inte bli helt ställd på bar backe.
Man kan ju skriva äktenskapsförord om man vill skydda någon egendom t ex om man vill att den kvarvarande skall kunna sitta kvar i huset utan att särkullbarnen kan få ut sin del när föräldern gått bort.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|