|
labarradepan
28-04-2006, 07:34
Jag undrar vad det är för FÖR och NACKdelar med att vara gift?
Om man har barn är det bättre att vara gift då än att bara vara sambos?
Hannele
28-04-2006, 07:50
CITAT (labarradepan @ 28-04-2006, 08:34) Om man har barn är det bättre att vara gift då än att bara vara sambos? Ja, gift dej, sambolagen täcker inte så mycket som många tror. Man får skriva på väldigt mycket papper också, om man inte är gift. Och skulle något mycket allvarligt hända, att den ene dör, så är det väldigt komplicerat, man kan sitta där med alla räkningar... Det tar månader att få allt i ordning, även om man har gemensamma barn. Har man barn, ska man absolut gifta sej. Det är en juridisk trygghet. Man behöver inte byta namn eller sådant, om man inte vill. Har också väninnor, som haft det tufft efter plötsligt dödsfall, även om alla papper och testamente var klart, för det finns alltid/ofta släktingar, som bestrider och vill ha huset och lägenheten och annat. För att inte tala om de många kvinnor, som hamnar löttlösa på gatan efter livslångt förhållande, när han har hittat en ny, det finns många historier, när inte livslångt kärlek håller livet ut.
Rapchic
28-04-2006, 07:51
själv är jag bara sambo (för ung för att gifta mig) men jag vill gifta mig i framtiden men det är mest för att det är traditon och jag är kristen så det hör till religionen + då vet jag att han bara är min
labarradepan
28-04-2006, 07:53
CITAT (Rapchic @ 28-04-2006, 08:51) själv är jag bara sambo (för ung för att gifta mig) men jag vill gifta mig i framtiden men det är mest för att det är traditon och jag är kristen så det hör till religionen + då vet jag att han bara är min Han är min ändå fast vi inte är gifta.. hihi.
CITAT (Rapchic @ 28-04-2006, 08:51) + då vet jag att han bara är min  Skulle ett giftermål vara garanti för det? Jag skulle vilja säga att om du inte känner INNAN ni gifter er att han bara är din så välj en annan karl!
labarradepan
28-04-2006, 07:54
ja, jag måste ha mer kött på benen så han ska förstå fördelen med att vara gift.
Rapchic
28-04-2006, 07:56
jag vet att han är min... men jag menar innan man tar det steget har man ju tänkt mkt och så men gifter ju sig inte bara för att han inte ska strula runt men när man gift sig så är det så mkt tanke bakom att man antagligen inte kommer att älska nån annan på det sätter förstår ni?
netaave
28-04-2006, 08:02
sambolagen styr ju bara gemensamt boende inte tillgångar i övrigt. Har man hus och ska man skaffa barn, ja då skulle inte jag våga vara "bara sambo". Gå och prata med någon "förståsigpåare" vad gäller arv, rättigheter m.m. eller sök på nätet.
Vilket är bäst om man inte har gemensamma barn. Särkullsbarn heter det tror jag.
Hittade denna länk om sambolagen.
Hannele
28-04-2006, 08:07
CITAT (netaave @ 28-04-2006, 09:02) Har man hus och ska man skaffa barn, ja då skulle inte jag våga vara "bara sambo". CITAT (Hannele @ 28-04-2006, 08:50) Har man barn, ska man absolut gifta sej. Det är en juridisk trygghet. Man behöver inte byta namn eller sådant, om man inte vill. Sambolagen täcker inte så mycket som många tror, skrev jag tidigare, med några exempel.
morellen
28-04-2006, 08:13
CITAT (AnitaGg @ 28-04-2006, 09:06) Vilket är bäst om man inte har gemensamma barn. Särkullsbarn heter det tror jag. Skulle rekomendera att lägga en slant på att tala igenom det med en jurist. Just för att slippa obehagliga följder om något skulle hända. Speciellet om det finns särkullsbarn inblandade.
CITAT (Scrollan @ 28-04-2006, 09:07) Hittade denna länk om sambolagen. Jag har nämligen försökt läsa lite på nätet, men jag känner mig osäker ändå. Jag har nämligen för mig att det är så att om t.ex. jag avlider, så ska mina barn ha ut sin arvsrätt. Däremot har jag fått för mig att det inte gäller bostaden. Att då min sambo t.ex. inte skulle behöva "lösa ut" mina barn från huset.
CITAT (morellen @ 28-04-2006, 09:13) CITAT (AnitaGg @ 28-04-2006, 09:06) Vilket är bäst om man inte har gemensamma barn. Särkullsbarn heter det tror jag. Skulle rekomendera att lägga en slant på att tala igenom det med en jurist. Just för att slippa obehagliga följder om något skulle hända. Speciellet om det finns särkullsbarn inblandade. Jo, jag ska göra det. Har kontaktat en jurist och väntar på att hon ska höra av sig.
CITAT (AnitaGg @ 28-04-2006, 10:06) Vilket är bäst om man inte har gemensamma barn. Särkullsbarn heter det tror jag. att vara gift... det kan ställa till det i en arvssituation att inte vara gift och ha särkullsbarn... arvskiftet kan göra att du får gå från dit hem....
fruberglund
28-04-2006, 08:17
CITAT (pejori @ 28-04-2006, 09:17) CITAT (AnitaGg @ 28-04-2006, 10:06) Vilket är bäst om man inte har gemensamma barn. Särkullsbarn heter det tror jag. att vara gift... det kan ställa till det i en arvssituation att inte vara gift och ha särkullsbarn... arvskiftet kan göra att du får gå från dit hem....  Då får jag väl fria då
CITAT (Hannele @ 28-04-2006, 10:07) CITAT (netaave @ 28-04-2006, 09:02) Har man hus och ska man skaffa barn, ja då skulle inte jag våga vara "bara sambo". CITAT (Hannele @ 28-04-2006, 08:50) Har man barn, ska man absolut gifta sej. Det är en juridisk trygghet. Man behöver inte byta namn eller sådant, om man inte vill. Sambolagen täcker inte så mycket som många tror, skrev jag tidigare, med några exempel. håller med.. sambolagen täcker bara det som finns inom fyra väggarna....resten är enskillt...som pengar på banken, köpt lägenhet/hus, bil, båten, husvagnen... och livförsäkringen går till barnen om inget annat skrivs.... har man barn då är giftemål enklast annars är det mycket papper för att ha samma trygghet
*Felix matte*
28-04-2006, 08:20
CITAT (AnitaGg @ 28-04-2006, 09:13) CITAT (Scrollan @ 28-04-2006, 09:07) Hittade denna länk om sambolagen. Jag har nämligen försökt läsa lite på nätet, men jag känner mig osäker ändå. Jag har nämligen för mig att det är så att om t.ex. jag avlider, så ska mina barn ha ut sin arvsrätt. Däremot har jag fått för mig att det inte gäller bostaden. Att då min sambo t.ex. inte skulle behöva "lösa ut" mina barn från huset. Om ni har skaffat huset tillsammans så har dina barn arvsrätt till det och kan kräva få ut sin del när du avlidit. Däremot om sambon hade huset innan ni blev sambos... då har barnen inte samma rätt. Så har jag förstått det men kan inte vara 100% säker.
CITAT (AnitaGg @ 28-04-2006, 10:13) CITAT (Scrollan @ 28-04-2006, 09:07) Hittade denna länk om sambolagen. Jag har nämligen försökt läsa lite på nätet, men jag känner mig osäker ändå. Jag har nämligen för mig att det är så att om t.ex. jag avlider, så ska mina barn ha ut sin arvsrätt. Däremot har jag fått för mig att det inte gäller bostaden. Att då min sambo t.ex. inte skulle behöva "lösa ut" mina barn från huset. jo om barnen kräver det, så måste han... ni kan skriva testamente till hans förmån, och se till att liv och grupplivförsäkringarna har respektive som förmånstagare. den är personlig, och räknas inte in i dödsbot. den kan hjälpa den överlevande med ev utlösen av särkullsbarn
CITAT (AnitaGg @ 28-04-2006, 10:18) CITAT (pejori @ 28-04-2006, 09:17) CITAT (AnitaGg @ 28-04-2006, 10:06) Vilket är bäst om man inte har gemensamma barn. Särkullsbarn heter det tror jag. att vara gift... det kan ställa till det i en arvssituation att inte vara gift och ha särkullsbarn... arvskiftet kan göra att du får gå från dit hem....  Då får jag väl fria då  japp...det är enklaste sättet att skydda sig, och ställa till med fest
Hannele
28-04-2006, 08:32
CITAT (fruberglund @ 28-04-2006, 09:17) Håller med de övriga. Det är betydligt bättre juridiskt sett att gifta sig, speciellt när man ska ha barn. Fast gifter sig gör man väl av kärlek...eller så borde det vara i alla fall  :) Det är barn man skaffar av kärlek, det andra är bara juridik..
Rapchic
28-04-2006, 08:32
jag tycker då att man gör båda av kärlek
Hannele
28-04-2006, 08:45
Rapchic, ja, kärleken är evig men föremålen växlar.. Om det inte är döden, så är det annat.
Därför måste vi tänka lite på juridiken.
netaave
28-04-2006, 08:50
Sambolagen gäller bara de 4 väggarna inte det som finns innanför. Vad gäller särkullbarn så kan dom kräva sin arvsrätt även om du är gift. Vi har precis varit och skrivit på det här hos en advokat så det är ganska aktuellt för mig. Skriver du inte ett testamente så kan din man tvingas ur huset eller lägenheten om du avlider, barnen har inte bara rätt till sin del av ev fastighet utan även andra tillgångar som hälften din del av bil, båt och andra kapitalvaror + tillgångar. Din make ärver hälften och barnen får dela på den andra halvan av dina tillgångar. Testamentet ska klart visa att make/maka ska sitta i orubbat bo tills denna avlider då först kan bodelning ske.
netaave
28-04-2006, 08:52
CITAT (fruberglund @ 28-04-2006, 09:17) Så finns det andra som jag t.ex. som inte ens bytt efternamn.
CITAT (netaave @ 28-04-2006, 09:50) Sambolagen gäller bara de 4 väggarna inte det som finns innanför. Vad gäller särkullbarn så kan dom kräva sin arvsrätt även om du är gift. Vi har precis varit och skrivit på det här hos en advokat så det är ganska aktuellt för mig. Skriver du inte ett testamente så kan din man tvingas ur huset eller lägenheten om du avlider, barnen har inte bara rätt till sin del av ev fastighet utan även andra tillgångar som hälften din del av bil, båt och andra kapitalvaror + tillgångar. Din make ärver hälften och barnen får dela på den andra halvan av dina tillgångar. Testamentet ska klart visa att make/maka ska sitta i orubbat bo tills denna avlider då först kan bodelning ske. Tack Neta. Det var det jag var ute efter. Då ska jag alltså först fria och sen skriva ett testamente
netaave
28-04-2006, 08:53
CITAT (AnitaGg @ 28-04-2006, 09:52) CITAT (netaave @ 28-04-2006, 09:50) Sambolagen gäller bara de 4 väggarna inte det som finns innanför. Vad gäller särkullbarn så kan dom kräva sin arvsrätt även om du är gift. Vi har precis varit och skrivit på det här hos en advokat så det är ganska aktuellt för mig. Skriver du inte ett testamente så kan din man tvingas ur huset eller lägenheten om du avlider, barnen har inte bara rätt till sin del av ev fastighet utan även andra tillgångar som hälften din del av bil, båt och andra kapitalvaror + tillgångar. Din make ärver hälften och barnen får dela på den andra halvan av dina tillgångar. Testamentet ska klart visa att make/maka ska sitta i orubbat bo tills denna avlider då först kan bodelning ske. Tack Neta. Det var det jag var ute efter. Då ska jag alltså först fria och sen skriva ett testamente  Lycka till!
När vi nu ändå är inne på ämnet ... Jag tycker man borde stryka det där med "till döden skiljer oss åt". Jag har redan brutit det löftet 2 gånger Därför hade jag inte egentligen tänkt lova nåt igen. Fast denna gången tror jag att jag kan hålla löftet, så kör till då
Hannele
28-04-2006, 08:59
CITAT (fruberglund @ 28-04-2006, 09:17) Det gör många idag utan att vara gifta ens... Jag säger "din" man till vänner som varit sambos 20 år.
Hannele
28-04-2006, 09:00
CITAT (fruberglund @ 28-04-2006, 09:17) En fördel är att det är så jäkla roligt att vara gift och få kalla sig FRU BERGLUND  :D :D Det gör många idag utan att vara gifta ens... Jag säger "din man" till vänner som varit sambos 20 år. Många som inte byter namn efter giftermål.
CITAT (AnitaGg @ 28-04-2006, 09:52) CITAT (netaave @ 28-04-2006, 09:50) Sambolagen gäller bara de 4 väggarna inte det som finns innanför. Vad gäller särkullbarn så kan dom kräva sin arvsrätt även om du är gift. Vi har precis varit och skrivit på det här hos en advokat så det är ganska aktuellt för mig. Skriver du inte ett testamente så kan din man tvingas ur huset eller lägenheten om du avlider, barnen har inte bara rätt till sin del av ev fastighet utan även andra tillgångar som hälften din del av bil, båt och andra kapitalvaror + tillgångar. Din make ärver hälften och barnen får dela på den andra halvan av dina tillgångar. Testamentet ska klart visa att make/maka ska sitta i orubbat bo tills denna avlider då först kan bodelning ske. Tack Neta. Det var det jag var ute efter. Då ska jag alltså först fria och sen skriva ett testamente  Tack för den, testamentet har vi missat, annars stämde det med vad vi redan "visste". Jag har ju ett barn sen innan vi träffades och jag tror naturligtvis inte det om mitt eget barn. Men man har ju läst de värsta skräckhistorier. Då är det bättre att gardera sig från alla eventualliteter. Skulle min man behöva gå ifrån vårt gemensamma hus, som vi gjort i ordning och fixat tillsammans, av kärlek till varandra, för att nån annan sätter käppar i hjulet, då skulle jag vrida mig i min grav.
Hannele
28-04-2006, 09:03
CITAT (AnitaGg @ 28-04-2006, 09:52) Då ska jag alltså först fria och sen skriva ett testamente  Friar du så slipper du skriva testamente.
Rapchic
28-04-2006, 09:10
[QUOTE]Hannele Skickat den 28-04-2006, 11:03 -------------------------------------------------------------------------------- CITAT (AnitaGg @ 28-04-2006, 09:52) Då ska jag alltså först fria och sen skriva ett testamente
Friar du så slipper du skriva testamente. [QUOTE]
men om man hade kullbarn skulle man ju skriva testamente endå (sa nån minns inte vem, härpå tråden)
CITAT (Hannele @ 28-04-2006, 10:03) CITAT (AnitaGg @ 28-04-2006, 09:52) Då ska jag alltså först fria och sen skriva ett testamente :) Friar du så slipper du skriva testamente. Tänkte på det Neta skrev. Att bodelning får ske först efter att bägge är avlidna. Med tanke på att barnen bara är mina.
CITAT (Rapchic @ 28-04-2006, 10:10) CITAT Hannele Skickat den 28-04-2006, 11:03 -------------------------------------------------------------------------------- CITAT (AnitaGg @ 28-04-2006, 09:52) Då ska jag alltså först fria och sen skriva ett testamente Friar du så slipper du skriva testamente. CITAT
men om man hade kullbarn skulle man ju skriva testamente endå (sa nån minns inte vem, härpå tråden)
Det var netaave
grycken
28-04-2006, 09:27
"Din make ärver hälften och barnen får dela på den andra halvan av dina tillgångar."
Barnen har bara rätt till sin laglott, en fjärdedel, resten kan man testamentera bort. I ovanstående fall har barnen bara rätt till hälften av den andra halvan, resten kan testamenteras till maken/makan.
Testamente, och att ge bort saker medan man lever, är nog praktiskt. Med dagens tillkrånglade familjesituationer, som under ett par decennier kommer att bli ännu krångligare (för att sedan plana ut i krånglighet antar jag), så är det jätteviktigt att göra klart vad som gäller. Sitta kvar i "orubbat bo" kan ju låta jättebra, men det gäller att även planera för särkullsbarnen, om mor eller far gifter om sig med en som är mycket yngre exempelvis. Det kan ju också bli så att även eventuella gemensamma barn (om man skiljer sig igen) i praktiken aldrig hinner få ut sitt arv.
CITAT (Hannele @ 28-04-2006, 10:03) CITAT (AnitaGg @ 28-04-2006, 09:52) Då ska jag alltså först fria och sen skriva ett testamente :) Friar du så slipper du skriva testamente. Inte nödvändigtvis. Vi är gifta men av olika anledningar behövde vi ändå skriva testamente (trots att ingen av oss har barn sen tidigare). Jag vill inte gå in på våra detaljer men vill bara uppmärksamma på att giftermål inte skyddar en ekonomiskt i alla lägen även om den andre skulle gå bort. Gör som vi - sök juridisk hjälp så får ni råd efter era personliga förutsättningar.
Bettson
28-04-2006, 10:40
CITAT (AnitaGg @ 28-04-2006, 09:06) Vilket är bäst om man inte har gemensamma barn. Särkullsbarn heter det tror jag. Alltid giftermål. Genom äktenskapet finns lagar som reglerar allt. Sambolagen äger var och en sitt utom det gemensamma hemmet och det ni på pappret köpt gemensamt.
CITAT (AnitaGg @ 28-04-2006, 09:58) Jag tycker man borde stryka det där med "till döden skiljer oss åt". Ta en borgerlig vigsel, där sägs inget om nåt sånt. Man bara bekräftar för vigselförrättaren och vittnena att man vill ingå äktenskap  Resten av ceremonin får man utforma precis som man vill och man kan göra det väldigt likt en kyrklig vigsel om man vill, men man får inte vara i en kyrka (kyrkan brukar inte vilja låna/hyra ut lokalen till borgerlig vigsel).
När vi gifte oss för 6 år sedan så hade man strukit formuleringen "tills döden skiljer oss åt" och ersatt det med något modernare. Vi hade möte med prästen ett par veckor före vigseln och där gick man igenom bl.a. allt sådant så att det skulle kännas rätt för oss.
Caprice
28-04-2006, 12:43
mamamaggan
28-04-2006, 12:44
Vi var inte gifta när vi skaffade barn och villa. Men vilken pappersexercis!!! Gå till tingsrätten för att få delad vårdnad om barnen, skriva in sambon som förmånstagare i försäkringarna, skriva oss båda för huset mm mm.
När vi sedan blev med sommarstuga,min man ärvde en tredjedel av den, så blev allt för krångligt. Vi var tvungna att ta lån för att lösa ut min mans syskon ur stugan. Om han skulle gå bort skulle jag bli skyldig att betala lånet men jag skulle inte ärva någon del av stugan. Vi gick till en jurist för att få hjälp och han sa " gå och gift er". Smidigast och bäst för alla.
Vill bara göra ett tillägg angående det här med särkullbarn. De har alltid rätt att få ut sin del oavsett om ni är gifta eller inte och oavsett hur många testamenten man skriver. Däremot så får den kvarvarande sambon behålla pengar och andra tillgångar till ett visst värde ( har med basbeloppet att göra) för att inte bli helt ställd på bar backe.
Man kan ju skriva äktenskapsförord om man vill skydda någon egendom t ex om man vill att den kvarvarande skall kunna sitta kvar i huset utan att särkullbarnen kan få ut sin del när föräldern gått bort.
Rapchic
28-04-2006, 12:49
Caprice Skickat den 28-04-2006, 14:43 -------------------------------------------------------------------------------- CITAT (Rossi @ 28-04-2006, 09:53) CITAT (Rapchic @ 28-04-2006, 08:51) + då vet jag att han bara är min
Skulle ett giftermål vara garanti för det?
Jag skulle vilja säga att om du inte känner INNAN ni gifter er att han bara är din så välj en annan karl!
Helt rätt tänkt...! [QUOTE]
men jag menade ju att när man är så säker (och kär) att man gifter sig så är det ju mindre risk att han är ute och strular
Kakaduan
28-04-2006, 12:56
Ledsen att göra dig (och många andra) besviken, Raphic!!!
Har träffat så många gifta karlar genom åren som velat ha "lite kul vid sidan om", så du anar inte! Blir lika förb-d varenda gång. Där har jag inga som helst illusioner kvar.
Vill själv gärna gifta mig för att jag tycker det är väldigt romantiskt och för att det känns fint, men inbillar mig inte för en sekund att det medför någonting annat. Antingen är man en trofast och trogen person eller så är man det inte - gift eller ej.
Kakaduan
Rapchic
28-04-2006, 13:00
helst ska man ju känna personen och det gör man ju om man gifter sig (håppas jag)
labarradepan
28-04-2006, 15:04
oj vad många som har skrivit här , va kul Vi har en villa men inga barn än. Som ni vet så är vi i alla fall nyförlovade. Jag har gett som förslag att hans moster kan viga oss i trädgården, och bjuda över våra föräldrar på grillat o sen gifter vi oss, det vore mysigt och det vore kul att chocka dem lite.. hihi. Skriver man ett äktenskapsord om tex mina pengar är mina och hans pengar är sina. Eller min bil är min bil och hans torp är hans torp?? Men om man vill byta efternamn, hur gör man då? Jag menar jag vill inte ha hans, det är så vanligt, får man ta ett ur släkte utan att det kostar nått?? Min vän o hennes familj tog ett namn hipp som happ det kostade 1100 för hela familjen.
CITAT (Kakaduan @ 28-04-2006, 14:56) Ledsen att göra dig (och många andra) besviken, Raphic!!!
Har träffat så många gifta karlar genom åren som velat ha "lite kul vid sidan om", så du anar inte! Blir lika förb-d varenda gång. Där har jag inga som helst illusioner kvar.
Vill själv gärna gifta mig för att jag tycker det är väldigt romantiskt och för att det känns fint, men inbillar mig inte för en sekund att det medför någonting annat. Antingen är man en trofast och trogen person eller så är man det inte - gift eller ej.
Kakaduan instämmer till hundra på det....
andersen
28-04-2006, 15:27
CITAT (Kakaduan @ 28-04-2006, 13:56) Ledsen att göra dig (och många andra) besviken, Raphic!!!
Kakaduan Vet inte om det värkligen är så att män är mera otrogna en kvinnor, min erfarenhet säjer mej att det är mera vanligt att kvinnor är otrogna, vilket fall som helst, vare sig man är gift eller sambo så finns det ingen försäkring mot otrohet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|