Visst gillar saintpaulia omplantering (jag planterar om en gång per år men på African Violet forumet på Gardenweb finns de som hävdar att man ska plantera om 2 gånger per år) de gillar inte när torven blir som en hård kaka (vilket torven/jorden blir efter något år). Saintpaulia vill ha lucker och porös jord gärna uppblandad med ex, små lecakulor. Jorden ska torka upp mellan vattningarna. Man kan välja att skära av hela rosetten eller så planterar man bara växten djupare när den fått en stam.
Det är bättre om krukorna är något för små än för stora.
Det som styr blomningen hos saintpaulia är ljusstyrkan. De vill stå ljust men inte i brännande sol. Har man ett för mörkt fönster så får växten långa bladskaft och då bör man flytta växten till ljusare ställe för att den ska börja blomma. Jag har mina saintpaulior i ljusa fönster eller med extra belysning i de mörka fönstren ochg det börjar bildas blommor och knoppar nu. + Olika sorter är olika blomvilliga en del kan blomma under långa tider flera gånger om året och andra blommar bara 1-2 gånger om året och det kan vara kortare perioder.