Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vilken sand ska man inte ha i lerjord?
          HelenaF
          Inlägg 27-04-2006, 19:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 47
          Medlem nr: 7 226

Vi har lerjord och ska anlägga ett par nya rabatter. Alltså måste vi förbättra jorden för den är alldeles för kompakt. Vi hade tänkt köpa ett lass matjord, men nu har vi fått möjlighet att få hem ett lass sandjord väldigt billig. Vi har varit och tittat och känt på den och den verkar vara väldigt sandig med inte så jättemycket mull i (??? vi är ju inte experter på det här precis). När man tar i den så blir man smutsig om händerna, så där så att det liksom "kryper in i" huden, alltså måste det finnas en väldigt fin fraktion i jorden, det är inte bara "sandkänsla". Hmm... svårt att förklara wacko.gif
          Om vi köper den räknar vi med att få blanda upp den med tex kogödsel för mullhaltens skull. Men... det sägs ju att sand i lerjord kan bli "cement" om det är fel fraktion.
          Så min fråga är helt enkelt, vilken sand kan man använda för att förbättra lerjorden och vilken ska man akta sig för?

--------------------
          Helena

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          HelenaF
          Inlägg 28-04-2006, 20:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 47
          Medlem nr: 7 226

Tack för era svar!
          Vi hade hjälp av en grävskopa förra helgen för att gräva hål till en pool. Då passade jag på att få gräset "avskrapat" till två rejäla rabatter bredvid poolen, för att slippa gräva bort det för hand. Eftersom de redan är drygt decimeterdjupa så har jag inte tänkt blanda den nya jorden så mycket med den gamla utan mest fylla i, och även höja upp en bit. (Här i lerjorden funkar det defenitivt bättre med lite upphöjda rabatter eftersom vattnet lätt blir stående lite för länge när det har regnat.) Så om jag inte blandar för mycket utan mest luckarar upp "botten" på rabatten innan jag fyller i ny jord så borde det inte vara så stor risk för betongbildning tycker jag.
          De andra ställena jag behöver jord till är redan befintliga rabatter, men där har vi blandat upp lerjorden med kompostjord, kogödsel och påsjord genom åren, så den är inte så kompakt längre. Där borde det inte vara några problem med sandjorden.

Idag köpte jag Philippe Plöninges bok "Den goda jorden" på väg hem från jobbet. Har börjat läsa den och där finns mycket att lära. Kul! biggrin.gif

--------------------
          Helena

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-06-2025, 04:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon