CITAT (netaave @ 28-04-2006, 22:42)
Menar du alltså att det skulle vara skillnad om särkullbarn är myndiga eller ej?
Efter vad jag fattade så måste de vara myndiga för att få skriv under på testamentet att de inte gör anspråk på arvet förän båda är döda. Är de yngre så kanske de inte förstår innebörden av vad de skrivit på.
Felix Matte och andra
Det är inte samma med bankkonton. De gemensamma konton man har som gift med båda namnen kan man använda trots att den andra partnern är död men har den döde eget konto ingår det i dödsboet och får inte användas mer än till utgifterna för begravningen m.m. och den dödes personliga räkningar sedan måste ett papper komma från myndighterna att personen avlidit och den efterlevande är arvsberättigad. Då förs bankmedlen över till den arvsberättigade.
När det gäller sambo även om vi har gemensamt konto så är jag inte arvsberättigad utan min sambos son och då får jag inte använda mer än min del på det gemensamma kontot och det måste jag bevisa att det är mina pengar. Så förklarade de det i alla fall. Vi har gemensamt för det underlättar vid eventuell sjukdom, att jag kan ta ut pengar på vårt gemensamma konto om han skulle bli sjuk och räkningar ska betalas,men om min sambo skulle avlida så har jag inte rätt att använda hans del och betalar alla räkningarna eftersom jag inte ärver. Då måste hans son bevilja det. Men jag är inte 100 på detta. Det är därför vi måste ta tag i denna frågan ordentligt.