Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hallon och vresros, Ogräs!
          Hasse_h
          Inlägg 28-07-2003, 09:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem nr: 933

Hej!

Grannen har ett jättelikt buskage bestående av någon sorts vresros som bär nypon samt röda och gula hallon. Buskaget är så stort att de sedan många år tillbaka har gett upp och inte längre håller efter det. Det har fått till följd att det lämnats åt sitt öde på sidan mot vår trädgård, och det kan nog alla räkna ut vad som händer då... en fullkomlig invasion av rotskott och grenar som tar både näring och sol från vår vinbärshäck som är planterad utmed samma tomtgräns.

De har sagt att vi får göra vad vi vill med buskaget på sidan som är mot vår tomt, de kommer ändå inte åt den därifrån. De är båda äldre och sjukliga och orkar inte ta tag i det själva...

Så frågan är vad jag bör göra för att bli av med eländet. Grenverk som hänger över kan jag klippa bort, men hur gör jag för att det inte ska komma upp mängder av nya skott som kompensation? Hur blir jag av med rotskott som tränger flera meter in på tomten och skjuter upp mitt i gräsmattan? Om jag använder ogräsgift på dessa uppskjutande skott, riskerar jag att ta död på hela buskaget då?

Hoppas att någon har råd att ge...vill inte att mina vinbär ska förtvina under vresrosens dominans...

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          ÅsaF
          Inlägg 28-07-2003, 14:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 481
          Medlem nr: 1 565

Japp. Såna där mattor man sätter runt husgrunden vid dränering. Är ju oftast buckliga men det kanske inte gör något. De är ju i alla fall släta längst upp i kanten. Lycka till med påtandet! smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 02:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon