CITAT (Pirum @ 28-04-2006, 23:21)
En sak jag aldrig fattat, när är man i statens ögon "sambo"? Man kan ju bo ihop utan att vara skrivna på samma adress, rätt vanligt som student trots allt. Och man kan vara skrivna på samma adress utan att vara sambos. Är det bara om man båda två står på hyreskontraktet som man är sambo i statens ögon?
Har aldrig tänkt på ovanstående eftersom jag inte har barn och således aldrig ens funderat på krångligheter vid mitt eventuella plötsliga frånfälle.
Och om tre bor på samma adress? Är alla tre sambos? Får man ens det?

Polygami är ju förbjudet menar jag, eftersom staten anser att det...ja...det är väl oekonomiskt för staten antar jag. Eftersom vi inte längre har statsreligion så kan det ju inte vara "moraliska" skäl som hindrar att en kvinna bor med flera män eller omvänt/etc. Otrohet och annat "moraliskt förkastligt" är ju fortfarande tillåtet menar jag.
Sambo är väl 2 personer som bor på samma adress.
Är man sambo och bara en är skriven där så beror det nog oftast på bidragsfiffel.
Att vara skrivna på samma adress utan att vara sambo är väl vanligast bland föräldrar och barn, syskon eller likande eller kompisar som delar på en lägenhet och då deklarerar man väl var för sig och inte kryssar i att man är sambo med någon och då är man inte sambo. Har inget med hyreskontraktet att göra.
Om en man bor tillsammans med 2 kvinnor så kan han inte var i lagens mening sambo med mer än en av dem och kan då heller inte ha samma skyldigheter även om han har barn tillsammans med båda. Polygami kallas det väl bara om man är gift eller?
Vet ett fall för många år sedan om en svensk man som hade gift sig i Afrika tror jag det var med 2 kvinnor och hade barn med båda. Sedan flyttade de till Sverige och bodde i samma lägenhet men det gick inte enligt svensk lag. De fick skaffa 2 lägenheter i samma hus eller område sedan bodde han varannan vecka hos dem. Han försörjde dem båda men räknades endast som gift med en och den andra var ensamstående och fick bostadsbidrag.