Ang. krukväxtdiskussionen
Visst familjen Gesneriaceae dit saintpaulia tillhör kan vara lite känslig men helt omöjligt är det inte att ha den ute på sommaren. Själv tycker jag nog den passar bäst inomhus men jag har pratat med en som odlade saintpaulia ute i kruka i skyddat läge på sommaren och hon var av den åsikten att saintpaulian mådde bättre av att vistas utomhus än vad den mådde av att vistas inomhus, så man får nog pröva sig fram.
Annars så brukar en utomhusvistelse på sommaren vara en riktig hälsokur för krukväxterna, växter som ser lite halvdana ut tillfrisknar och blir frodiga, ohyran försvinner etc. Fast det gäller att ställa dem skyddat och inte inte i stark sol, solälskande krukväxter kan gradvis flyttas ut i soligare läge medans mer skuggälskande krukväxter får stå kvar i ett lite skuggigare läge. +Man får inte ställa ut dem för tidigt på säsongen och man kan inte låta dem stå ute för länge på hösten.
En hel del "krukväxter" går också bra att använda som utplanteringsväxt ex. palettbladet som man förr bara såg i kruka för inomhusbruk säljs nu ofta av fröfirmor som utplanteringsväxt. Vårglöd/höstglöd fungerar även den bra som utplanteringsväxt. Palmer och andra stora gröna växter hade man ofta förr i mitten av sommarblomsplanteringar. +Den där kaktusplanteringen i Norrköping fungerar ju också.
Bifogar en länk med bild på hur hemtrevnad ser ut när man odlar den ute i trädgården och av texten bredvid verkar det som om hemtrevnad övervintrar på Södra Årstalunden i Stockholm. Kanske det är värt ett försök även här hos mig hemtrevnaden kanske fungerar bättre utomhus än vad den gör inomhus för där tycker jag bara att den dör.
http://hem.passagen.se/thilan/sakhemtrevnad.html