I denna delen av världen d v s Västkusten/mellansverige skall den sättas i Oktober för bästa resultat - kanske i början om vi får en tidig vinter :-) som förra året?
Augusti-infon florerar sedan några år tillbaka, jag vet inte vad den kommer ifrån ?!? Och blir den runt tio cm (blasten) runt jul så är risken hemskt stor att den inte övervintrar alls- man skall sätta vitlöken så den slår rot - men inte sätter blast. Det skall den göra på våren sedan :-) räkna med att merparten av dem som sätter blast inte överlever. Sök gärna ibland gamla inlägg på gamla forumet - det har kommit upp igen å igen med för tidig sättning. För sen sättning är inte bra det heller - men att föredra till TUSEN!!
Sedan kan man sätta vitlök på våren för att skörda enbart blast - lite synd att skörda blast av de som man satt på hösten :-) eller så tar man innerklyftorna och de små klyftorna ifårn sitt utsäde och sätter separat för att ha som klippgrönt! På hösten då...för klippgrönt är enormt gott! Och dte är inge bra att 'sno' den ifårn sina ordinarie vitlökar.
Och lerjord är rena GIFTET. Bra dränage, gärna drill/upphöjd bädd för att undvika att vattnet står - gäller speciellt de asiatiska. Ger superbra resultat.
Kan rekommendera ett telefonsamtal till Törnviks Fröer, de har ett utmärkt sortiment utav franska utsädeslökar, kanske en sex sju sorter, utav dem är det Sprint ochCledor jag gillar bäst, Thermidrome kan gå hem å lägga sig!!!! Stresslökar är vad den producerar *GRR*
Vitlök skördas på 'datum' d v s alla sorter har ett datum och så en vecka innan och en vecka efter är 'fönstret' för skörd - för tidigt går de ej att spara så bra för sent - då tapapr de skalet och fälls ut - redo för att gro för nästa säsong.
Köp GÄRNA Åke Truedssons häfte i länken som rekommenderas av Åsa S :-) oumbärlig lektyr. Själv har jag tagit upp min vitlök förra veckan, alla softnecks och asiater. De ligger på tork i uterumemt. Får allas hörntänder att krympa ;-))))
Höstsättning i Sept/Oktober är vad jag praktiserar - mer framgång :-)
Hälsar ingrid
|