Trist, läste om detta förra året tror jag, när jag googlade om några äpplen på ICA som smakade...ja..vad smakade de...inte äpple iaf. Vindruvor kanske. De var iaf inte riktiga äpplen, utan smaksatta äpplen. Där stod även en del om Smartfresh, så jag skippade de äpplena. Synd om det sprider sig till andra frukter än äpplen, för äpplen kan man ju fortfarande köpa svenska eller europeiska och hoppas på att de inte är besprutade med smartfresh. För andra frukter kanske inte finns svenska alternativ. Tomater exv vintertid.
Som fördelar för odlaren, säljare och konsument uppges att hållbarheten förbättras. Men samma sak kan ju uppnås med radioaktiv bestrålning, det är sannolikt dessutom säkrare. Fast frågan är om man inte i slutändan ändå får en frukt som farit illa med tiden, och tappat kvalitet, om ej inte ruttnat.
Vi behöver inte förgifta äpplena så de producerar mindre etylen (det är väl så smartfresh funkar), lika lite som vi behöver förgifta potatisen så den inte får groddar (görs inte i Sverige), eller förgifta druvor så de inte får kärnor.
--------------------
zon2.5
|