CITAT (andreas i uppsala @ 04-05-2006, 23:26)
En vanlig agave (americana) lär inte klara -8 grader om den står i kruka. Vill man vara på den säkra sidan och vill att de ska klara sig helskinnande så ska man ta in dem..
Etablerade ex som står på friland lär dock klara -8 eller kanske lägre utan större problem beroende på fuktighet i luften m.m
allt det vet jag mer än väl med klimat å sånt . men temp i kruka å mark har jag märkt på många växter inte spelar så stor roll jag har haft palmer som har haft 2grader läger i kruka än i vad det står i marken men som sagt så har jag aldlrig haft ne agave å vet inte så mycket . men ett etablerat ex av agve i marken klara ner till-12c därav temp -8c i kruka vad jag läst på nätet .
för det bårde igentligen var sämre faktorer i marken där det både kan regna å snöa på den med för innestäng å tätt skydd .
men som sagt ta in den när det bler för lågt å sätt den svalt å ljust och inte för snabb ändrig av vädret som brukar orsaka röta . så kankse den överlever det ,fungicider kan kankse funka för dne med .