Jag tror att överlevandet har mycket mer med själva plantan att göra än skötseln. Min erfarenhet är att mina gamla trotjänare klarar ALLT, även direkt miss-skötsel, medan nyköpta kanske har 50/50 chans att bli mer än tillfälliga gäster.
Tror att det kan bero på: 1. Sorten - vissa är bättre än andra. Har en som är stickling från förvildade plantor i Gambia, den klarar allt. 2. Odlingen - kanske är vissa ympade som föreslogs tidigare, och alltså känsligare. Dessutom är de växthusfjollor när de säljs. 3. Drivningen - hibiskusar är nästan utan undantag behandlade med förkortningsmedel när man köper dem. Detta ger dem en fullkomligt onaturlig tillväxt. Titta på Wolkenkrabbers planta - så ser en naturligt växande planta ut!
Sen kan man ju alltid vara snäll mot dem; ge dem en bamse-kruka, låta dem bli riktigt stora och ha dem ute på sommaren. Som alltid är en planta i god kondition mindre känslig än en ledsen planta. Mina trotjänare har oftast lite spinn under vintern, men det bekommer dem inte det minsta. Inte verkar de smitta andra växter heller.
|