CITAT (Mia @ zon 3,05-05-2006, 10:41)
Jag tror att överlevandet har mycket mer med själva plantan att göra än skötseln. Min erfarenhet är att mina gamla trotjänare klarar ALLT, även direkt miss-skötsel, medan nyköpta kanske har 50/50 chans att bli mer än tillfälliga gäster.
Tror att det kan bero på:
1. Sorten - vissa är bättre än andra. Har en som är stickling från förvildade plantor i Gambia, den klarar allt.
2. Odlingen - kanske är vissa ympade som föreslogs tidigare, och alltså känsligare. Dessutom är de växthusfjollor när de säljs.
3. Drivningen - hibiskusar är nästan utan undantag behandlade med förkortningsmedel när man köper dem. Detta ger dem en fullkomligt onaturlig tillväxt. Titta på Wolkenkrabbers planta - så ser en naturligt växande planta ut!
Sen kan man ju alltid vara snäll mot dem; ge dem en bamse-kruka, låta dem bli riktigt stora och ha dem ute på sommaren. Som alltid är en planta i god kondition mindre känslig än en ledsen planta. Mina trotjänare har oftast lite spinn under vintern, men det bekommer dem inte det minsta. Inte verkar de smitta andra växter heller.
jag är någ häldre snäll mot den än att missköta dom eller låta dom överleva . för sköter man dom från första början från äffaren som man ska sköta så klara man dom och dom blommar och får man spinn så gör vatten medtoden 42c gradatit vatten i 20min hjälper . för fast dom är *växthusfjollor* så kan man ju lika gärna sköta dom än se dom som gäster .