Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Smartfresh, - mat makeover
          Kathy
          Inlägg 04-05-2006, 08:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

Äpplet du köpte på Ica i går kan vara ett år gammalt. En ny kemisk metod, Smartfresh, gör att frukten får en extremt lång hållbarhet.

Länk.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          foolishRice
          Inlägg 05-05-2006, 11:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 146
          Medlem nr: 5 915

Det finns förmodligen ett dussintals olika metoder för att förlänga färska frukter och grönsakers "livstid".

De som jag anser att man ska akta sig lite för är de metoder som använder biocider, dvs. gifter som gör att svampar och kryp inte förstör (äter upp) allt det goda. Vad jag vet används numera inte sådana gifter på livsedel alls. (Man kan dock höra skräcksenarier om besprutning av rosor i afrikanska länder och bekämpningsmedelsanvändning på bomullsfält i Indien. Har aldrig hört talas om gifter på frukt och grönt.)

Varför ringstrukturer skulle vara extra giftiga och framförallt efter att de öppnats vet jag inte hur man kan påstå.

Alla kryddor och nästan alla läkemedel som finns på dagens apotek innehåller substanser med olika ringstrukturer (framförallt bensen som sk. fenylgrupper).

Dessutom är flera av våra mest älskade kryddor rentutav giftigare än flera av de produkter som används på frukt och grönt för att förhindra mognad. (Tag till exempel muskotnöt och timjan; för att inte tala om saffran och bittermandel! - De innehåller alla ganska potenta gifter.)

För att bestäma giftigheten (toxiciteten) måste man se hela bilden; hur stor exponering av substansen har man? hur ofta? hur stora doser? ackumuleras substansen i fettvävnad?

Om man läser på internet hittar man snart att metylcyklopropen har testats på råttor och inte visat sig vara giftigt och att gasen - dvs. vid själva behandligen av frukten- kan vara irriterande om man får den i ögonen...

Men, det finns ju miljö- och ekonomiska aspekter på det hela. Man bör företrädelsevis välja närproducerat. Men om jag går på ica eller willys, som kemistudent på csn-lån, och ska köpa äpplen, då väljer jag naturligtvis det billigaste ätbara alternativet...

--------------------
          /* Markus Axelsson

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 14:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon