CITAT (Andypandy @ 07-05-2006, 12:25)
- sån där plockare man sett på bild som man trampar ner och vrider.. hur är dem?
Jag köpte en sådan av märket Fiskars som jag inte är nöjd med (deras första modell tror jag det är). Dels går det åt en hel del kraft när man drar isär dem efter varje maskros. Med andra ord, den kärvar. Dels fungerar den bara på vissa maskrosor: Dom får inte vara för små - då tappar den greppet. Dom får inte växa i gräsmattan - då får man bara grepp om bladrosetten. Dom får inte vara för stora - för då får man inte med sig hela roten. Det samma gäller om man har stenhård lerjord.
Vill man dra maskrosor i en perennrabatt med lucker jord och slippa böja sig så går det säkert bra.
Jag använder grävgrepen: lyfter halvvägs ett greptag av den befintliga vegetationen, och pillar sedan ut maskrosorna ur tuvan. Trampar sedan tillbaka tuvan. Detta funkar i både rabatter och i buskar (nyplanterade buskar får finna sig i att bli 'upplyfta' ett par gånger per säsong de första åren) På gräsmattan funkar det på våren så länge den är fuktig och på hästen. Däremot blir den lite knölig, fastän jag trampar till efteråt.
Jag har slutat ta maskrosor om jag inte är säker på att få med hela roten. Dom bara förgrenar sig så att man har sedan en tuva med ett 10-tal kraftiga maskrosplantor från samma rot.

Har över huvudtaget gett upp idén om total utrotning utan tar bara sådana som tränger andra växter.