Att alla hoyor klarar låga temperaturer är nog en sanning med stor modifikation. De flesta hoyor klarar kortare exponering av låga temperaturer, men inte stadigvarande. Hoya carnosa och Hoya serpens lär klara kortare perioder med temperaturer strax under noll.
Jag har själv erfarit att exponera hoyor för temperaturer under 5°, dock inte frivilligt. Jag bodde för dryga 10 år sedan i en större stad i mellansverige. Min dåvarande hyresvärd var något excentrisk och hade för vana att stänga av värmen när han åkte på semester. En gång bestämde han sig för att åka bort under sportlovet i februari, och jag var självklart inte hemma. När jag kom hem efter några dagar låg temperaturen i lägenheten på ca 5° och i stort sett hela min samling av hoyor (och andra växter) var stendöd

Tack och lov var samlingen just då inte så omfattande så det var inga stora pengar som gick förlorade. De som överlevde denna attack var i stort sett bara Hoya carnosa och Hoya pubicalyx. Vissa blad uppvisade tecken på frostskador så temperaturen hade nog vid något tillfälle legat under 0°.
Jag skulle inte rekomendera att exponera hoyor för temperaturer under 10° någon längre period. Att de överlever det betyder ju inte att de mår bra av det.
F.ö. Eriostemmor vill ha det varmt och fuktigt och gärna lite kalk.