CITAT (pejori @ 08-05-2006, 13:58)
CITAT (maimiti @ 08-05-2006, 09:43)
Hoppla igen. Nu kom jag på att jag läste i Fraterna för några år sedan att Ann Wayman (som fått Hoya waymaniae uppkallad efter sig) förlorade en stor del av sin samling när värmen i hennes växthus la av och temperaturen föll ner till under 50°F (vilket ungefär motsvarar 10°C). Om jag inte minns helt fel så bor hon i Oregon där klimatet är ungefär som i Sverige. Jag tror faktiskt att jag har tidningen i någon låda så jag ska leta fram den, om inte annat så vet jag en som varit medlem i International Hoya Association i över 10 år så hon lär ju ha tidningen om inte annat (fast jag kan inte garantera att hon orkar bläddra igenom alla nummer för att hitta den här specifica artikeln).
tänker så här:...klarar dom dessa låga temperaturer, hade dom varit vildväxande här också....

hahah dom hadde inte kunnat växa här under vintern . fast dom klara ner till -5c så hadde dom inte kunat växa här heller men vad jag vet så växer olika sorter av hoya carnosa i temperade områden med snö *inte från davsegarden uten en trpiosktväxtsida *