Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ovan eller under jord med POTATISEN., Poatisen måste i men var? ovan eller i.
          kvalite
          Inlägg 01-05-2006, 19:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem nr: 6 455

Har nu fått min potatis med härliga groddar och tänker nu i veckan sätta dem i jord. MEN jag har varit för optimistisk om landets storlek så jag har förgrott dubbelt så mycket potatis än vad jordplätten är. Nu undrar jag om man kan ordna på något annat sätt än att gräva ett nytt land. Jag bara inte orkar gräva ett land till. Jag har massor av halm, gammal stallgödsel som är bränd. Plats på gräsmatta eller en gammal dynghög som nu är plan. Mycket sågspån i. Jag har läst någonstans att man kan sätta potatis lite hur som helst men jag undrar då hur man kupar den. Jag har köpt Amandine och Hamlet. Men Amandines knölar var så små så jag undrar om man inte kan sätta dem lite tätate än Hamlets. Dessa potatisar skulle vara jättegoda enligt säljaren. Har någon något råd och en beskrivning på hur man går till väga. Tilläggas att jag har lerjord. Grävde upp den för två år sedan från gräsmatta med ogräsodling. Förra året fick jag något på mina potatisar så att blasten bara dog och potatisknölarna var lite missfärgade. Hoppas att detta inte finns kvar i jorden.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          *Stintan*
          Inlägg 09-05-2006, 09:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Brukar peta ner några väl groddade potatisar av tidig sort omkring 1 maj
          och täcka dessa med dubbla lager fiberväv som får ligga kvar tills blasten
          kommit upp en bra bit. Brukar då kunna krafsa fram lite smått o gott
          till midsommar men man får ju offra några stånd för den goda smakens skull för det går ju åt en del till ett litet kok. Men vad gör man inte?? Det blir
          ju inga stora förståss men desto godare.

Radavståndet bör nog vara minst 60cm för att man ska kunna kupa ordentligt. Det går bra att sätta potatisen 10cm djupt bara man sedan
          är noga med kupningen.

Vattna behövs inte på friland förrän potatisen växt till sej och det skulle
          vara mycket torrt.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-10-2025, 19:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon