Jag köpte mina 2 stora (var ca 1,30-1,50 höga) på Ulriksdals slottsträdgård förra året i juli. Men mycket köper jag på närmsta plantskola, Plantorama i Viksjö (Järfälla). Även köpt via hortogreen.com
Zetas har oftast förträfflig sortering annars.
Köpte Simban (+Miscanthus och andra gräs) på Plantagen (Hässelby) - och där fanns även Bambu. Borde inte vara något problem hitta tycker jag.
Varför ska du ta in dem? Om du sätter din bambu någorlunda skyddat, åtminstone inte i ett blåshål, så borde de klara vintern. Täck med granris nertill, och täckbark. De är tåligare än man tror, har jag fattat efter allt jag läst och hört av grannar, vänner och halvproffs.
Mina bambusar har jag inte gjort ett enda jota med i höstas. I våras försökte jag täcka med skuggväv för vårsolen, men det var så blåsigt så det åkte av hela tiden. Med andra ord har mina fått utstå alla prövningar och klarat det (och som sagt är läget inte det bästa heller).
Jag älskar mina gräs, speciellt bambun som jag har som häck/insynskydd och även täcker vintertid!
Kan rekommendera ett annat trevligt gräs för prydnad, Gullbrandsgräs, Spartina pectinata, som blir ca 150 cm och "fontänigt" växtsätt i toppen. Toppenläcker! (går även att ha i kruka - tex som insynskydd på en altan)
|