CITAT (Gåsis @ 10-05-2006, 16:04)
Kanske ska ni skriva vad ni faktiskt lagar istället för sånt som verkar bra men aldrig blir gjort

För såna recept har jag ganska gott om

Sådant som vi brukar laga:
- Pasta med grönsaker: Koka pasta, koka ett knippe broccoli, stycka en paprika i bitar, stek lite svamp och skivad morot om det finns, blanda allt och krydda gärna med timjan, oregano, basilika, rosmarin eller vad man nu råkar ha. Som överkurs kan man steka lite strimlat kött och ha i. Jag brukar ha på creme fraiche eller färskost, maken tar ketchup.
- Wok: Stycka det man känner för av morötter, purjo, paprika, champinjoner, vitkål, kålrot, broccoli (lättkokt). Vill man ha kött börjar man med att strimla köttet och steka det lite, sen slänger man i grönsakerna i "hårdast först"-ordning tills det är klart. Jag brukar krydda med chili, kummin, spiskummin, curry, vitlök osv beroende på vad jag känner för. Antingen serverar man med ris eller kokar lite nudlar och slänger i precis på slutet.
- Tortillas med köttfärs, bönröra (en hackad lök fräses i lite smör, tillsätt en burk krossade tomater - sila bort "vattnet" först om du orkar - och en burk bönor (häll av lagen), krydda med chili, vitlök, spiskummin osv efter smak) och grönsaker. Kan även göras på överbliven köttfärssås från frysen och lite chilisås

- Ond gryta, se
recept härJag inser att alla dessa recept innebär en massa styckande av grönsaker, men det kan man hjälpas åt med

Hos oss är det oftast maken som styckar och jag som står vid spisen.
Det viktigaste för att få variation är egentligen kryddningen tycker jag. Jag använder mycket örter i matlagningen, och kan laga "fläskkotlett med sås" på väldigt många sätt bara genom att använda olika kryddor. En fläskkotlett med salvia och gräddsås är inte alls samma sak som en fläskkotlett med en tomatsås med rosmarin och vitlök, t.ex.