CITAT (Gåsis @ 11-05-2006, 15:41)
Tack, jag tar gärna emot fler tips.
När jag skrev "faktiskt lagar" menade jag förståss inte att suddis och ladyg gett mig recept dom inte gör. F´låt om det blev lite klumpigt formulerat. Jag menade att kanske några inte svarar i tråden för att dom tycker sig inte ha nog "bra" recept. Men det är ju enkla maträtter jag vill ha tips om, kanske tom såna som är självklara men som fallit bort från min matlagning.
/Åsa
Då är jag med på hur du menar. Så dumt det blir när man inte kan se ansiktsuttryck och höra tonfall

Ibland, när jag har riktigt bråtttom, gör jag spaghetti och köttfärssås där jag använder en eller två påsar burrito kryddmix, lite paprika, lök och vad man nu har hemma. Fräs köttfärsen, häll på kryddmixen och den mängd vätska som det står på påsen, häll i "det andra" (lök, vitlök, paprika, minimajs eller vad man nu har hemma) ochlåt det puttra tills spaghettin kokat klart. Det funkar att använda tacomix också, huvudsaken är att man slipper krydda själv. När man är stressad blir det inte bra, och huvudsaken är att det går fort.
Snabb, hyfsat magert och gott.

Annars blir det mycket olika omeletter, svamp-, skink-, ost och tomat-, ädelost- eller vad man nu är sugen på. Serveras med grovt mörkt bröd och några kokta grönsaker.
Ett favoritrecept på pytt är annars ett jag fick an TV4 en morgon när jag inte kunde sova.
råa, tärnade potatisar
en bit rökt tärnad sidfläsk (jag brukar putsa bort allt det vita också)
tärnad skinka
tärnad falukorv
den mängd lök man tycker är gott
Worchestershire sås
HPsås
Köttvarorna ska vara ungefär lika mycket vardera, och potatisen ska vara lika mycket som köttvarorna. Exempelvis 100g rökt fläsk, 100g skinka, 100g korv och 300g tärnad potatis blir 600g pytt. (Inte blir det mycket mat men principen är sådan.)
Fräs köttet och häll över i en bunke. Fräs potatisen, i omgångar tills den ärklar. Häll över köttet och blanda, häll i löken också. Häll över ganska rejält med HPsås och lite mindre worchestershiresås (så mycket man gillar). Smaka av, salta och peppra efter smak. Serveras med grönsaker, ägg och rödbetor.
Inte enkelt, snabbt eller ens särskilt magert men sååååå gott!!!