CITAT (Linda_A @ 11-05-2006, 13:49)
CITAT (maimiti @ 11-05-2006, 11:56)
Ärligt talat så tycker jag att blommorna på dimorpha, dischorensis, flavenscens och ischnopus är identiska.
Det var faktiskt blommorna som jag reagerade över när jag läste en beskrivning på nätet på Flavenscens och inte bladen. De verkar otroligt lika ang blommorna.
Och ska inte blommorna vara det säkraste sätt att skilja dem åt?
Mina är väldigt lika men inte EXAKT på mm lika. Men jag har tolkat det bara som att de är två olika plantor mera än så.
Fast det är ju bara att vänta på blommning.

Jo, blommorna är det säkraste sättet att identifiera en art. Det finns ett gäng hoyor som har identiska blad men där blommorna skiljer sig åt. Tex macgillivrayii, onychoides och archboldiana. Generellt sett så har de likadana blad och växer ju likadant men blommorna är helt olika

I min samling är det vanligast att både blommor och blad är artspecifika, men det finns ju 150 arter till som jag inte har eller har odlat och skaffade jag dem alla så skulle jag kanske säga annorlunda

Många arter finns ju i flera olika variationer dessutom, för att göra allt mycket lättare

och för att inte tala om alla dessa hoyor som, som sagt var, finns med olika namn fastän det är samma art, fast inte alltid för även det tvistar de lärde om
Det är verkligen en hel vetenskap