Sidor: 1, 2
mayababy
Jag blir alldeles snurrig av alla dubbelnamn på Hoyor som finns blink.gif så jag tänkte göra ett litet register bara för att reda ut begreppen! Jag vet ju att det är mängder av Hoyakunniga här inne på Odla så jag hoppas på lite hjälp!!
Mitt bidrag som jag kommer på nu bara rakt av, rätta mej gärna om jag har fått det fel:
Acuta = Verticilliata
Ariadna = Sussuela
Keysii = Australis keysii

Så kom igen nu, fyll gärna på listan!! wub.gif wub.gif
Emma_
Acuta och verticillata är väl parasitica också?

Väldigt bra idé det här!

Om man får fram många dubbelnamn i den här tråden så kan man ju göra sin egen lilla lista på dubbelnamn sedan. smile.gif
Emma_
crassicaulis, incrassata, crassipes och macgregorii är väl samma allihop också?

Emma
Zazu
macrophylla, polystachya och latifolia är väl samma?
pejori
CITAT (Emma_ @ 25-04-2006, 17:06)

Emma

japp... smile.gif
malaysia och carnosa är samma sak...
pubicalyx cv. chimera= royal hawaian purple...
meriditi= vitelinoides...
macrophylla = latifolia, polystachya....
obscura= picta?...
hallophila=litoralis, inconspicua...
vittelina=fucomarginatha.....
coronaria= fraterna....
odorata= cembra....
mayababy
CITAT (Emma_ @ 25-04-2006, 16:04)
Om man får fram många dubbelnamn i den här tråden så kan man ju göra sin egen lilla lista på dubbelnamn sedan. smile.gif

Precis min tanke!
Har letat men inte hittat nåt bra ställe på nätet där dubbelnamnen finns samlade på nåt vettigt överskådligt sätt än. Någon som har hittat det får gärna komma med länkar!! wub.gif wub.gif
mayababy
CITAT (pejori @ 25-04-2006, 16:33)
coronaria= fraterna....

jaså minsann! här lär man sej nåt nytt hela tiden om dom man trodde man hade koll på!! wacko.gif
Tack Pejori! Tänkte nästan att du satt inne på en massa info!! wub.gif wub.gif
Zazu
Anulata = alata, poolei, pseudolittoralis
(fast sussuela och ariadna är väl inte samma?)
pejori
CITAT (mayababy @ 25-04-2006, 17:44)
coronaria= fraterna....

jaså minsann! här lär man sej nåt nytt hela tiden om dom man trodde man hade koll på!! wacko.gif
Tack Pejori! Tänkte nästan att du satt inne på en massa info!! wub.gif wub.gif

laugh.gif laugh.gif smile.gif
mayababy
CITAT (Zazu @ 25-04-2006, 16:44)
(fast sussuela och ariadna är väl inte samma?)

Är det inte så?? blink.gif Såg det på en hemsida och även på en auktion på Tradera? Någon annan som vet säkert hur det ligger till?
mayababy
kom på några till...
hasselti = Sigillatis
Incurvula = Brevialata
Odorata = Cembra
pejori
hasselti=siggilatis, sprecles leaf..
adriana och sussuella är samma ja...
Emma_
Är macrophylla och polystachya samma? ohmy.gif

Jag gillar bladen på dem/den, men fick uppfattningen om att polystachya har mindre och mörkare blad... bara det är blommorna är lika.

Tur att jag inte har hunnit köpa polystachya än.. har nämligen macrophylla redan. tongue.gif

Emma
Linda_A
Jag tror att problemet med dessa dubbelnamn är att folk inte är överens.
Det bästa är nog att behålla det namnet som man köpte dem med tills att man blivit överbevisad.

Fast det är bara min åsikt.
morellen
H vaccinoides - wee Bella

Håller med Linda, det är ett tips jag också fått att alltid spara det namn man köpt den som men det är ju intressant att veta dubbelnamn så man slipper köpa på sig dubletter i allmän hoyayra
pejori
håller också med... smile.gif
behåller ursprungsnamnet, men det är inte roligt att börja spara hoyor, och så har man fyra, varav tre är samma sort... wink.gif
mayababy
CITAT (morellen @ 25-04-2006, 17:49)
H vaccinoides - wee Bella

Håller med Linda, det är ett tips jag också fått att alltid spara det namn man köpt den som men det är ju intressant att veta dubbelnamn så man slipper köpa på sig dubletter i allmän hoyayra

håller oxå med om att man ska spara det namn man fick Hoyan som, men precis som du skriver vill jag ha så många hoyor och vill gärna undvika att köpa onödiga dubletter för att säljare bara skriver ut ett namn.
Varför finns alla dessa dubbelnamn, är det verkligen bara för att tjäna pengar på hoyagalningar som "absolut måste ha den där ovanliga hoyan ingen annan har"?? rolleyes.gif rolleyes.gif (känner f.ö. inte alls igen mej där... biggrin.gif biggrin.gif )
Linda_A
CITAT (mayababy @ 25-04-2006, 18:07)
CITAT (morellen @ 25-04-2006, 17:49)
H vaccinoides -  wee Bella

håller oxå med om att man ska spara det namn man fick Hoyan som, men precis som du skriver vill jag ha så många hoyor och vill gärna undvika att köpa onödiga dubletter för att säljare bara skriver ut ett namn.
Varför finns alla dessa dubbelnamn, är det verkligen bara för att tjäna pengar på hoyagalningar som "absolut måste ha den där ovanliga hoyan ingen annan har"?? rolleyes.gif rolleyes.gif (känner f.ö. inte alls igen mej där... biggrin.gif biggrin.gif )

Jag förstår hur ni menar med, och jag känner så med. Men samtidigt så tror jag att det ofta handlar om olika varianter och tyvärr så vill folk sälja och då är det ju roligare med ett lite udda namn än den äldre.

Men om alla kommer överens så är jag den första som ändrar namnen. laugh.gif laugh.gif
norpydorp
jättebra!!

vi kanske skulle höra om vi får en egen hoyaavdelning här på odla!! rolleyes.gif
Emma_
CITAT (norpydorp @ 25-04-2006, 18:35)
jättebra!!

vi kanske skulle höra om vi får en egen hoyaavdelning här på odla!! rolleyes.gif

Du, det tycker jag med... smile.gif

Eller så får vi flytta oss till ett forum med hoyaavdelning allihop. tongue.gif

Emma
Linda_A
jättebra!!

Menar du att folk kan tycka att det är tråkigt att läsa vårat eviga hoyaprat? laugh.gif laugh.gif biggrin.gif
morellen
CITAT (Linda_A @ 25-04-2006, 18:59)
jättebra!!

Menar du att folk kan tycka att det är tråkigt att läsa vårat eviga hoyaprat? laugh.gif laugh.gif biggrin.gif

Vad då eviga hoyaprat... jag har väntat på inlägg hela dagen och det har nästan inte hänt något.... tongue.gif laugh.gif
Linda_A
CITAT (morellen @ 25-04-2006, 19:08)
CITAT (Linda_A @ 25-04-2006, 18:59)
jättebra!!

Vad då eviga hoyaprat... jag har väntat på inlägg hela dagen och det har nästan inte hänt något.... tongue.gif laugh.gif

Du får skriva själv lite mera då. *S*
Lillies of the Valley
CITAT (mayababy @ 25-04-2006, 15:59)
Jag blir alldeles snurrig av alla dubbelnamn på Hoyor som finns blink.gif så jag tänkte göra ett litet register bara för att reda ut begreppen! Jag vet ju att det är mängder av Hoyakunniga här inne på Odla så jag hoppas på lite hjälp!!
Mitt bidrag som jag kommer på nu bara rakt av, rätta mej gärna om jag har fått det fel:
Acuta = Verticilliata
Ariadna = Sussuela
Keysii = Australis keysii

Så kom igen nu, fyll gärna på listan!! wub.gif wub.gif

Ariadna och sussuela är INTE samma hoya, ariadna får stora glatta blad medan sussulea har mindre ludna blad.
Lillies of the Valley
CITAT (Emma_ @ 25-04-2006, 17:06)

Emma

japp... smile.gif
malaysia och carnosa är samma sak...
pubicalyx cv. chimera= royal hawaian purple...
meriditi= vitelinoides...
macrophylla = latifolia, polystachya....
obscura= picta?...
hallophila=litoralis, inconspicua...
vittelina=fucomarginatha.....
coronaria= fraterna....
odorata= cembra....

Coronaria och fraterna är inte samma hoya...coronaria är en eriostemma och väldigt svårblommad...vilket inte fraterna är...
Obscura och picta är heller inte samma hoya..
mayababy
CITAT (Lillies of the Valley @ 25-04-2006, 19:32)
Coronaria och fraterna är inte samma hoya...coronaria är en eriostemma och väldigt svårblommad...vilket inte fraterna är...
Obscura och picta är heller inte samma hoya..

Där ser man!! Nya uppgifter, då ändrar jag i min lista tills någon annan bevisar annat! laugh.gif
Linda_A
MayaBaby:
mayababy
CITAT (Linda_A @ 25-04-2006, 20:47)
MayaBaby:

hmm...GARVAR du åt mej eller?? blink.gif laugh.gif
maimiti
En anledning till att samma art kan ha flera namn är att de som beskrivit hoyorna inte tagit reda på om arten de själva börjat skriva om redan finns beskriven. Många hoyor fick sina namn redan på 1800-talet och det var aningens mer tidskrävande att ta reda på vad andra skrivit... Vissa gamla beskrivningar var egentligen inte godkända eftersom det saknades uppgifter i beskrivningarna vilket lett till att de blivit beskrivna igen och fått ett nytt namn.

Nej, coronaria och fraterna är inte samma art. Däremot förekommer det fortfarande att Hoya meliflua säljs som fraterna. Hoya fraterna är i stort sett identisk med coriacea, bladen dvs. Blommorna är lika men man ser skillnad på dem. Melifluas blommor påminner om kerrii och bladen är rejält tjocka.

Incurvula och brevilata är egentligen inte synonymer. Det finns en art som heter brevilata och en som heter incurvula. Dessvärre är de väldigt lika så det är lätt att ta fel. Jag misstänker faktiskt att min egen incurvula egentligen är en brevilata men jag har inte haft tid att ta reda på det 100%. Som någon tidigare skrev tycker jag också att det är bäst att behålla namnet man fick med sticklingen tills man med säkerhet vet att det är något annat.
mayababy
Ja så var det ju den eviga frågan om de olika hoya carnosa som även tagits upp i en annan tråd här på Odla:
Krimson Queen = Hoya carnosa variegata
Krimson Princess = Hoya carnosa Rubra = exotica
Har jag fått det rätt nu? Men vilken är tricolor då? wink.gif
Linda_A
CITAT (mayababy @ 25-04-2006, 21:48)
CITAT (Linda_A @ 25-04-2006, 20:47)
MayaBaby:

hmm...GARVAR du åt mej eller?? blink.gif laugh.gif

Nä jag skrattar med dig. jag tyckte bara ditt sista inlägg var charmigt skrivet. smile.gif smile.gif

maimiti: Tack för det svaret!! wub.gif
Blomstertanten
CITAT (Zazu @ 25-04-2006, 16:27)

Nä, inte är väl de samma unsure.gif

Jag har både polystachya och latifolia och inte är de exakt likadana !
Lika men inte samma !
tongue.gif
maimiti
CITAT (Blomstertanten @ 26-04-2006, 09:18)
CITAT (Zazu @ 25-04-2006, 16:27)

Nä, inte är väl de samma unsure.gif

Jag har både polystachya och latifolia och inte är de exakt likadana !
Lika men inte samma !
tongue.gif

Nope. Samtliga arter finns, men blandas ihop ganska friskt. Hoya polystachya och Hoya macrophylla är väldigt lika och en gång i tiden läste jag att någon (minns inte vem för det var så många år sedan) ansåg att de var samma art men det motsa Christine Burton för ett tag sedan. Jag har haft båda men macrophyllan blommade aldrig så jag har inte set blommorna IRL. Macrophyllans blad var rundare till formen, men det kan ju varit en tillfällighet.

Hoya latifolia och Hoya loyceandrewsiana anser vissa är synonymer, men den som beskrev den senare hävdar bestämt att blommorna skiljer sig åt och beskrivningen blev ju godkänd så...
linh
vilken bra tråd, tänkte jag, när jag såg den! Fast nu blev jag ju inte så mycket klokare tongue.gif

Macrophyllan och polystachyan är inte samma hoya har jag läst någonstans, men som jag inte hittar just nu... att det var väldigt svårt att se skillnad på de två på bara bladen så man fick vänta på blommorna. Så såg jag just på tradera någon som sålde en hoya macrophylla x polystachya också...
Blomstertanten
Jag tycker att man ser skillnaden på Macrophyllan och Polystachyan ! I alla fall om man har dom bredvid varandra tongue.gif Pollystachya Macrophylla
linh
Blomstertanten: förutsatt att DU har fått RÄTT hoyor tongue.gif

Vilket härke detta är med de här två laugh.gif
Blomstertanten
CITAT (linh @ 27-04-2006, 11:27)
Blomstertanten: förutsatt att DU har fått RÄTT hoyor tongue.gif

Vilket härke detta är med de här två laugh.gif

Nu ska vi inte va såna där ! laugh.gif biggrin.gif tongue.gif
MyHoyas
Litoralis och inconspicua är INTE samma. Hur halophila ser ut har jag ingen aning om... //Christina
maimiti
CITAT (MyHoyas @ 27-04-2006, 21:04)
Litoralis och inconspicua är INTE samma. Hur halophila ser ut har jag ingen aning om... //Christina

OM den är rättmärkt så ser halophila ut så här.

Inte speciellt lik vare sig litoralis eller iconspicua... fast den har ju dessvärre inte blommat än så helt 100 kan jag ju inte vara.
Linda_A
flavescens och dimorpha är väl inte samma sort under olika namn?

Tycker att de liknar varandra en del.
maimiti
CITAT (Linda_A @ 10-05-2006, 16:11)

Jo, enligt en synonymlista jag har så är de samma... sen är dischorensis misstänkt lik de båda också men enligt listan saknar den synonym.
Emma_
CITAT (Linda_A @ 10-05-2006, 16:11)

Men jag har ju båda de där, visserligen som små sticklingar, men de liknar inte varandra alls... wink.gif Flavescens har mindre, tunna och mer "lövlika" blad.. Och dimorphans är större, och nästan lite knöliga vid bladnerven. Jag har inte dem framför mig, är inte hemma, men det är så jag kommer ihåg det. Dimorphan kommer från Blomstertanten... Tack! smile.gif Tycker du att din stora planta har något likhet med flavescens?

Hon jag fick från flavescens från stavade det visserligen flavenscens med N i mitten, men det kan väl knappast vara två olika hoyor?

För att göra förvirringen ännu större så har ingen av dem någon som helst likhet med Christinas dimorpha här och hon har ytterligare två eventuella synonym, ischnopus och dischorensis. Härligt det här är va? laugh.gif

Emma smile.gif
Linda_A
maimiti: Jag fick nästan en känsla av det. Tur att jag inte köper på mig en massa
dubletter ju. *S*

Emma:
jag har båda som vuxna plantor och jag tycker att det är väldigt lika.

Nej nu ljög jag, jag har dimorpha som vuxen och sticklingar(kommer stennie eller grodan, minns inte just nu) och så har jag flavescens som vuxen.

Jag tycker att de påminner mycket om varandra ändå och när jag sökte på nätet efter blomman så tyckte jag de påminnde om varandra med. wacko.gif

Är nog ingen större idée att jag försöker fota dem för det ändamålet hellre med min kamera.
Emma_
CITAT (Linda_A @ 10-05-2006, 19:07)
maimiti: Jag fick nästan en känsla av det. Tur att jag inte köper på mig en massa
dubletter ju. *S*

Emma:
jag har båda som vuxna plantor och jag tycker att det är väldigt lika.

Nej nu ljög jag, jag har dimorpha som vuxen och sticklingar(kommer stennie eller grodan, minns inte just nu) och så har jag flavescens som vuxen.

Jag tycker att de påminner mycket om varandra ändå och när jag sökte på nätet efter blomman så tyckte jag de påminnde om varandra med. wacko.gif

Är nog ingen större idée att jag försöker fota dem för det ändamålet hellre med min kamera.

Ja, men det förvånar inte mig alls om jag har några helt andra hoyor hemma än vad jag tror. rolleyes.gif

Men Linda, är dina lika Christinas då? Jag har också sett bilder på blommorna på nätet, och ja, de är nog ganska lika... I alla fall gula båda två. Hur ser dina blad ut, mått?

Får nog åka hem och fota mina.

Emma
Linda_A
Mina liknar inte riktigt Christinas helller. :S

Jag kan försöka se om det blir något vettigt foto av dem ändå. Så där ser båda min ut.

http://hem.passagen.se/clubhoya/beskrivnin...0flavescens.htm
http://www.bigislandgrowers.com/AHcomp/AHdymo1.php
Blomstertanten
Flavescens och Dimorpha är inte speciellt lika tycker jag. Flavescens har inte lika "knöggliga" blad som dimorphan.

Ska försöka ta kort på min dimorpha och leta reda på kompisens flavescens och fota den också.
maimiti
Ärligt talat så tycker jag att blommorna på dimorpha, dischorensis, flavenscens och ischnopus är identiska. Den synonymlista jag har är säkert inte utan fel, den är ju skriven av en människa wink.gif, men där står iaf både dischorensis och ischnopus utan synonymnamn.

Bladen på min dimorpha ser inte heller helt ut som bladen hos flavenscens men jag har tolkat det som skillnader i miljöbetingelser (plus att dimorpha har stått intryckt mot en kall glasruta sleep.gif). Det kan också skilja sig en del beroende på hur man odlar dem. Blommornas färg kan se helt olika ut i två olika hem, även och skotten tagits från samma planta. Bladens färg kan få olika gröna nyanser osv så jag tror säkert att olika miljöer påverkar hur bladen utvecklas utseendemässigt.
Emma_
Linda: Jaa.. Nu måste jag nog åka hem till mina hoyor och titta ordentligt på sticklingarna för nu börjar min hjärna hitta på egna bilder. rolleyes.gif Men de bilderna du hade snokat fram var mer lika dimorpha i så fall.

Blomstertanten: Ja, visst är de mer "knöggliga", liksom veckade vid mittnerven på bladet på dimorpha?

Ska hem och fota i a f, men det kommer förmodligen inte hjälpa. Man får nog säga som man säger alldeles för ofta när det gäller hoyor: Det är bara att vänta tills de blommar. smile.gif Fast det kanske inte hjälper i det här fallet heller eftersom blommorna förmodligen är lika också. blink.gif

Emma
Blomstertanten
Min Dimorpha Knöggligheten kommer inte riktigt fram på bilden
Kompisens Flavescens

På bild ser de mer lika ut än i verkligheten. Tyvärr så trodde jag hon hade en fullvuxen planta men jag mindes fel.
Emma_
Men det måste vara min flavescens det är fel på. För dimorphan verkar ju stämma med Blomstertantens och Lindas, fast inte med Christinas. Om alla tycker att flavescens och dimorpha är lika så är de nog synonym i alla fall. Och bilden ovan på flavescens är bra mycket likare dimorpha än min flavescens.

Tack för bilderna Blomstertanten! wub.gif

Emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon