Jovisst förstår jag din oro
-kör påskogödsel du

den är bra
Enterohemorragisk E. coli (EHEC)
EHEC som orsak till blodig diarré är känd sedan 1977, och toxinet kunde påvisas 1982. Sjukdomen är spridd över hela världen och flera stora utbrott har rapporterats. Sjukdomen är en zoonos, d.v.s. en sjukdom som kan överföras mellan djur och människa. Benämningen av sjukdomen varierar och kan förvirra begreppen, enterohemorragisk E. coli (EHEC) används ofta i Sverige. I många länder används en annan klassifikation, som t.ex. verotoxinproducerande E. coli (VTEC) eller shigatoxinproducerande E. coli (STEC). VTEC används för att benämna sjukdomen bland djur i Sverige.
Symtom, komplikationer, behandling och diagnostik
Sjukdomen har främst associerats till en blödande grovtarmsinflammation (hemorragisk kolit). I sjukdomsbilden kan dock ingå såväl oblodiga som blodiga diarréer, sönderfall av de röda blodkropparna och njursvikt (hemolytiskt-uremiskt syndrom – HUS)
Antibiotikabehandling har ingen effekt mot HUS.
man kan inte förklara något enkelt utan att förkorta detsamma -när man förkortar, faller fakta naturligtvis bort -ett faktum jag står inför varje dag i mitt arbete -jag vidhåller dock att mot ehec hjälper inga antibiotika -medan det har effekt mot vanliga e coli infektioner .