katah
jag blir nu helt förvirrad!

Jag förstår att det bästa är att ha välbrunnen skit på tomten, men

om jag nu bara får ta tag i ickebrunnen, kan jag inte blanda det alls på mitt trädgårdsland?

Eller kan jag ha den i säckar för att de ska brinna... hur länge i så fall?
om jag blandar "lite" ickebrunnen skit på jorden, hur lång tid tar det innan man kan plantera något dit?

eller gå till närmaste plantskola och köpa kogödser 5 för 100 kr... ahhh jag blir tokig!
gammelnalle
Stallgödsel är gödsel från ko, häst, får och även gris även om det sistnämnda inte rekommenderas i trädgården. Brunnen gödsel är gödsel som har legat och förmultnat, ett år minst

http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...=alfa§ion=G

är vad jag hittade...

men det beror ju på HUR mycket och hur gammal din gödsel är...

b
Tesa
Det är inga problem att använda obrunnen gödsel...bönder använder färsk gödsel vartenda år och det växer väl fint på åkrarna överallt ändå...
Vänd ner gödseln så blir den uppblandad med jorden...
Gurkan
Tack för det beskedet Tesa ... fick en 12-15 m3 levererat till "dörren" av en snäll granne i måndags och har klurat lite på hur jag skulle göra.
katah
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Tack Tesa!!!!!!!

vad skönt, gurkan, att jag inte var ensam som undrade.... jag var verkligen redå och ge upp och gå och köpa massa "färdig" kogödsel istället!

Vi kan hämta hästskit själva ( knapt 1 km bort), men det är första gången jag skulle hämta sånt och jag vill inte stå här med en hög skit som inte går att använda!!!!

Mannen i mitt liv jobbar med att få båten sjöklar, men någon dag får han nu snällt ängna sig åt skiten!!! laugh.gif tongue.gif biggrin.gif
Tapio
CITAT (gammelnalle @ 04-05-2006, 20:14)
och även gris även om det sistnämnda inte rekommenderas i trädgården.

Halaj!

vaffö inte det?
Anledningen till att jag frågar är att jag har mullholk. Det skulle kanske inte vara så bra att lägga det förmultnade i trädgården?

folkaskit är väl ganska likt gristräck?

//T
Tesa
Det var nog mest med tanke på lukten skulle jag tro...
Det är som sagt ganska likt folkaskit.. rolleyes.gif
Annars går det allt det med både griosaskit och folkaskit...men med folkaskit så bör man kanske undvika grönsakslandet...
SaraS
Man ska vara lite varsam med obrunnen gödning bland sina bladgrödor. Minns EHEC-utbrottet i somras i Halland. All bajs inehåller en hel del bakterier som vi inte bör få i oss, därför ska man vara försiktig . Men om man sköljer väl så är riskerna mindre.
katah
huijjjjjj!

Tur att jag inte har hämtat skiten än... för jag tror inte att de när välbrunnen alls!.

EHEC- har vi faktiskt varit med om 7 år sedan.
och vill inte ha den skrämmande sommarminnen tillbaks... 3 barn och två vuxna lämnade bajsprover heeeela sommaren för att ett av barnen hade testats "positivt"... leva med vetskapen med en livsfarlig bakterie i huset!
Och vara rädd för att ......

Nej tack alldrig någon bajs på min trädgård, köper snällt kobajs på säcken 5 för 100 kr!

Tack för ditt info!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
kerstin z5-6
Nja .. så rädd behöver du inte vara för EHEC , men försök få tag på brunnen gödsel -ko eller häst
Tapio
Halaj!

Tackar också för svar.

//T
katah
Det räcker med EHEC helt enkelt för min del , så jag kommer att vara extremt försiktig.

Jag har redan så det räcker med sjukdomar här i huset ( diagnos efter diagnos...) så jag kommer att stå stadigt på den säkra sidan!
Tesa
Det finns faktiskt inte nåt helt klart bevisat fall på att det är kor som orsakat EHEC-smitta...men de har i några fall kommit fram till att det är den TROLIGA orsaken...
Men jag trodde det var hästskit du skulle använda...
Det är konstigt att en del saker får såna konsekvenser efter enstaka händelser men man sätter sig i bilen varenda dag trots att man vet om risken..
unsure.gif
Kat
CITAT (SaraS @ 06-05-2006, 15:30)
Man ska vara lite varsam med obrunnen gödning bland sina bladgrödor. Minns EHEC-utbrottet i somras i Halland. All bajs inehåller en hel del bakterier som vi inte bör få i oss, därför ska man vara försiktig . Men om man sköljer väl så är riskerna mindre.

All JORD innehåller bakterier (bland annat ecoli-tarmbakterier) som kan ge rejäla magåkommor och även andra sjukdomar. Nu är det dessbättre så att de flesta av de farligare varianterna kräver viss lagring för att bli riktigt farliga.

Jordbakterier är orsaken till att restauranger måste ha särskild avskild avdelning för grönsaker med jord på. Om de ska ta in sådana. "Vanligt folk" brukar däremot sällan känna till detta. Antagligen för att vi i regel är resistenta mot att få i oss lite av dessa bakterier med våra jordgubbar och morrötter.
Gurkan
Tur att man inte känner till sånt ... då hade man varit död för länge sen.

Nån mer än jag som gärna smaskar på en liten morot rätt ur landet då och då ?? unsure.gif
kerstin z5-6
iIså fall är jag nog redan död men vet det inte:)smile.gifsmile.gif ... så mycket brunnen kodynga som jag skyfflat omkring med händerna, med sticksår av rostaggar överallt -men jag smakar inte på den ..
E koli -har ju alla i tarmarna , Ehec -är en antibiotika resistent form -men få nötkreatur/hästar har den -mindre än 1 % av djuren i Sverige.Smittas människa är det oftast via kött som tillagats för dåligt smile.gif pålägg etc ..

Det är nog farligare att köra bil eller äta mjukglass

blink.gif blink.gif
Gurkan
Först mosar man runt med händerna i jord, koskit, hönsskit och hästskit ... sen stoppar man in en snus ... laugh.gif ... jag lever än.
arno
Å de är som godast då när man håller på och påtar - moroten och snusen alltså.
josohl
EHEC är inte en antibiotikaresistent form av E. coli, utan en särskild stam (även kallad enterohemorragisk E. coli). EHEC-bakterierna producerar ett gift (toxin), vilket är det som gör en sjuk med främst diareér. De flesta som smittas blir spontant friska på en vecka. Giftet kan dock ge allvarliga skador på inre organ, cirka 5 % drabbas, barn är känsligare än vuxna. EHEC är känsligt för antibiotika, men man rekommenderar inte att ge antibiotika om man blivit sjuk eftersom det då kan blir en massiv EHEC-bakteriedöd med stora toxinutsläpp som följd.
De senaste åren har 60-100 personer insjuknat per år i Sverige, de flesta via mat som varit smittad.
Risken att få EHEC från sin trädgårdsjord är nog mycket liten, som många har sagt finns det alltid massor av bakterier i jord. Och det är helt säkert farligare att köra bil...
Men har man just lagt ut kogödsel med händerna kan det kanske vara klokt att tvätta händerna innan man lägger in en snus...
Gurkan
Naturligtvis är det alltid bra att tvätta händerna innan man stoppar dem i munnen.
Tesa
Lite skit rensar magen...

Tror att vi alldeles för rädda för lite skit och blir sjuka pga av vårt immunförsvar inte är tillräckligt vältränat...
Gurkan
Mitt får sig iaf. en del träning sen jag flyttade ut på landet ... tror också att det är nyttigare med lite jord i magen än avgaser i lungorna hur som helst.

Å som sagt, 500 människor dör i trafiken varje år men jag känner inte NÅN som är rädd för att åka bil.
katah
kan ni ändå förstå min rädsla när vi faktiskt har levd med RÄDSLAN en hel sommar!

Barnet fick bakterien och åkte iväg hela familjen över helgen när vi kommer hem på söndag och öppnar TV:n är det första vi hör att, någon hade dött/ blivit allvarligt sjuk och sjukhuspersonalen konstaterar att de har inte mediciner för detta. Vi fick vänta ett helt dygn innan vi fick kontakt med smittskyddssköterskan på sjukhuset och fick veta att vi inte döööör innom en vecka!
Samtidigt berättade släktingarna från Finland att någon hade dött där pga. bakterien EHEC och massa människor hade blivit riktigt sjuka.

Personalen på sjukhuset visste inget vettigt om bakterien, och vi fick lämna hur många bajsprover som helst under den sommaren. och den oron går inte att beskriva... sad.gif

Jag är inte hysterisk, men EHEC vill jag inte vara med något mer!
kerstin z5-6
Jovisst förstår jag din oro
-kör påskogödsel du smile.gif den är bra

Enterohemorragisk E. coli (EHEC)
EHEC som orsak till blodig diarré är känd sedan 1977, och toxinet kunde påvisas 1982. Sjukdomen är spridd över hela världen och flera stora utbrott har rapporterats. Sjukdomen är en zoonos, d.v.s. en sjukdom som kan överföras mellan djur och människa. Benämningen av sjukdomen varierar och kan förvirra begreppen, enterohemorragisk E. coli (EHEC) används ofta i Sverige. I många länder används en annan klassifikation, som t.ex. verotoxinproducerande E. coli (VTEC) eller shigatoxinproducerande E. coli (STEC). VTEC används för att benämna sjukdomen bland djur i Sverige.
Symtom, komplikationer, behandling och diagnostik
Sjukdomen har främst associerats till en blödande grovtarmsinflammation (hemorragisk kolit). I sjukdomsbilden kan dock ingå såväl oblodiga som blodiga diarréer, sönderfall av de röda blodkropparna och njursvikt (hemolytiskt-uremiskt syndrom – HUS)
Antibiotikabehandling har ingen effekt mot HUS.

man kan inte förklara något enkelt utan att förkorta detsamma -när man förkortar, faller fakta naturligtvis bort -ett faktum jag står inför varje dag i mitt arbete -jag vidhåller dock att mot ehec hjälper inga antibiotika -medan det har effekt mot vanliga e coli infektioner .
Gurkan
Förlåt katah, det var inte meningen att låta ironisk mot dig. Det var bara en allmän kommentar/jämförelse om hur det mänskliga psyket värderar olika risker ibland ...
SaraS
Nu ska vi ju dessutom hålla isär Katahs fråga om färsk dynga kontra vanlig jord och brunnen skit. Det finns MASSOR med bakterier i jorden också, men det går inte att jämföra med vad som finns i färsk, olagrad gödsel, vilket vi pratade om här.

Det är idioti att säga "lite skit rensar magen" och "jag har minsann aldrig varit sjuk". (skulle någon hävda att cigaretter är ofarligt bara för att inte ALLA dör av att röka?) Matförgiftningar och påverkan av bakterier är relativt vanllig även i vårt land. även om man inte alltid behöver hospitaliseras. För 75-100 år sedan dog det rätt många här i landet av just "utsot", i allmänhet orsakade av just de matförgiftningar vi pratar om. (inte bara ehec, utan även salmonella, tuberkulos med flera) Hygienen blev sedan bättre och även medvetandet, plus att vi fick antibiotika.

För den sakens skull finns det ingen orsak att inte vara försiktig, även om man inte ska vara nojig i onödan.
Tesa
Det var inte alls meningen att på nåt sätt inte ta din rädsla på allvar katah...jag vet själv hur det var när man levde med hotet från mul- och klövsjukan...och då var man inte ens rädd för egen del direkt utan mest för djurens..
Och "lite skit rensar magen" var mest menat som ett skämt i vad som var en lite "off topic" diskussion..
Men jag hävdar ändå att man inte kan gå omkring att vara rädd för allt..själv jobbar jag med mjölkkor och "äter" skit varenda dag eftersom det finns i miljön runt mig överallt..och skulle jag oroa mig för t.ex EHEC så skulle jag inte våga jobba..men så är det väl så också att jag enligt forskare som bonde har en bättre immunitet eftersom jag utsätts för "lite skit" jämt..
Jag oroar mig då mer för att sätta mig i bilen och köra på E6 än att använda färsk gödsel i grönsakslandet...
Och att kalla det "idioti" att säga en del saker tycker jag är...hmmm...onödigt provocerande, kanske..och så kanske man ska läsa saker i rätt sammanhang om man ska kommentera det.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon