Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Min Magnolia Susan har nog gett upp... :(, Hjälp mig rädda den?
          Fia N
          Inlägg 12-05-2006, 09:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 136
          Medlem nr: 542

Hej!

Jag planterade två magnolior på vårt lantställe (vid kusten söder om Stockholm) förra sommaren. Tyckte jag hittade ett hyfsat skyddat ställe intill en bergsknalle och satte ner dem i Rododendronjord.

Den ena (stärnmagnolia) dog rätt snabbt, men den andra (Susan) tog sig bra och hade fina blanka blad hela sommaren. Jag täckte marken runtom med löv i höstas och höll tummarna.... Sedan kom vintern... nu ser jag inte ett blad alls, inte ens på gång. Det borde väl ha kommit någonting nu?

Grenarna verkar torra men jag skrapade lite med nageln nere vid marken och var det lite grönt därunder så någon del verkar det finnas liv i trots allt. Den har ett grågrönt "skimmer" på stammen, har den blivit sjuk kanske?

Finns det något jag kan göra tror ni?

Tacksam för hjälp hälsar en bekymrad
          Fia

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          MB1965
          Inlägg 12-05-2006, 16:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 067
          Medlem nr: 4 792

jag har en susan utanför göteborg och den fick antudan till blad och knoppsprickning för en vecka sedan.

Fortfarande har knopparna inte slagit ut utan växt och växt och växt.. .men den har fått en del blad.

Våren var ju ett par veckor senare i Sthlm än i Gbg i år så det är bara att vänta nån vecka till och se.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 00:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon