Hannele!
Vi frågade på en plantskola vad vi skulle göra med häcken. Dom sa att den skulle tas ned till 20-30 cm. Då gjorde vi det. Det vi inte fick veta var att det skulle gjorts på vårvintern. Dessutom skulle jag inte kalla det slakt av häck för den var så fruktansvärt vanvårdad (precis som resten av trädgården och huset). Det såg inte på något sätt ut som en häck. Det var armtjocka träd med jättekonstiga toppar där de tidigare varit klippta för länge sen. De var alla olika höga mellen 5 och 10m och så stora luckor. Vad skulle vi ha gjort tycker du? Vi visste som sagt inget om trädgård och frågade därför andra som gav konstigt råd. Tyvärr har jag ingen bild.
Sommartorparn!
Oxeln verkar inte föröka sig med rotskott. Det är bara stora plantor. Och jag såg när jag var ute idag att det faktiskt kommer massor med nya skott på vissa av stubbarna. Så jag tror det kommer gå bra.
Jag vet att den borde pysslas om ordentligt men vi har så himla mycket att göra med annat.. Ska försöka avsätta tid åt oxeln också. Det kommer vara mitt mål. Jag kan rapportera senare under sommaren hur det gick för den om det är någon som är intresserad.