Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Enkel gräsmatta
          jonols
          Inlägg 30-07-2003, 09:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem nr: 811

Jag har en nyanlagd tomt. c:a 250 kvm är nu färdigutrullad gräsmatta, som tagit sig jättebra. På c:a 250 kvm till är det meningen att jag ska så gräsmatta. Hade tänkt att göra det i slutet av augusti.

Nu är det så att hela marken för den tilltänka gräsmattan är kraftigt ogräsbeväxt. Att ta bort allt ogräs skulle vara ett alldeles för betungande arbete.

Jag hade tänkt att ta bort det värsta ogräset, sedan jordfräsa marken och sedan bre ut lite matjord. Jag har en hög med matjord, men det är nog bara c:a 3 kubikmeter så det räcker ju inte till mer än en mycket tunt lager, i princip bara för att ”blanda ut” fröna med. Jag har inte lust och tycker inte att det är värt att köpa ett nytt lass matjord.

Jag är inte ute efter en kanongräsmatta och jag har hört att gräset efter ett par år ”konkurrerar ut” övrigt ogräs, om man bara klipper den och kanske gödslar lite.

Något som har erfarenhet av att göra på liknande sätt?
          Hur mycket ogräs kommer tillbaka direkt och kommande växtsäsong? HUr mycket av ogräset är flerårig resp ettårigt?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Pher
          Inlägg 01-08-2003, 18:50
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 140
          Medlem nr: 1 649

Passar på och frågar vad man kan få loss en simpel gräsmatta för.

Vi tänkte anlägga en gräsmatta vid en vindsurfing klubb så vi kan rigga våra segel och lägga våra brädor utan att de blir skadade. Idag riggar vi på asfalt och grusplan, vilket inte känns bra alls. Mkt repor blir det.

De som vi tänkt på hittils är en färdig gräsmatta. Dvs att vi gräver ur ca 3 cm på grusplanen och sen lägger gräsmatte strängar. Detta mest för att tjäna tid. Hur lång tid skulle de ta att så sin egen gräsmatta från skratch?

Våra krav på skönhet på gräsmattan är obefintligt, bara vi slipper grus, ogräs är välkommet osv..
          Vad kostar billigast tänkbara gräsmatta? Runt 100 kv, är det någon som har lite koll?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 00:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon