För det första vattnar jag väldigt sällan, bara under plantering/etablering och vid långvarigt extremt torrt väder. Jag försöker undvika växter - eller rättare sagt kombinationer av växt och växtplats - som kräver mer än så.
När jag då vattnar gör jag det med hand för slang. Tar det som meditation att stå där ute i trädgården ett tag på sommarkvällen när alla barnen har somnat. Jag har ett kombimunstycke från Gardena med fyra olika strålar: En vanlig "rak och hård", en hård duschstråle, en mjuk men tjock stråle och en stril. Det är de två senare jag använder för vattning då de ger rätt mycket vatten på kort tid.
Frösådder på friland vattnar jag helst ur kanna med stril den första tiden, tycker att det är svårt att vattna tillräckligt försiktigt med slang.
Jag har en rotvattnare men tycker att den funkar bäst till träd och buskar (under etablering, sen får de klara sig själva), där man kan sticka ned den ordentligt djupt. På blomsterrabattsdjup blir det gärna så att vattnet väller tillbaka upp längs "spjutet" och rinner iväg åt något okontrollerat håll, fast det beror litet på hurdan jorden är.
--------------------
Hälsningar Ingo, zon III
|