Har en son som är gluten, Jag gör bullar och bröd men i mindre mängder, det smakar inte gott om det ligger i frysen för länge. och det möglar fort när det ligger framme.
Man måste knåda degen lite längre tycker jag, finns pofiber eller husk som man kan ha i degen för att underlätta.
Tar man för mycket mjöl kan det lätt bli hårt men nästan som vanligt brukar bli bra hemma
gjorde rosenbröd häromkvällen som han älskar. Tror det var så här: 50 g jäst 5 dl vatten 50 g marg 1 ägg 1 pkt glutenfri mix 1 pkt glutenfri mix med fibrer.
värm marg+vatten till fingervarmt, lös upp jästen tillsätt ägget och mjölet. knåda länge jäs i 30 min gör bullar ca 30, lägg på plåt jäs i ca 20 min pensla med ägg och strö över sesam eller vallmo frön (ev klipp ett jack också) grädda i ca 10-15 min i 200 grader.
kommer inte ihåg om jag hade i lite socker /salt också.
jag gör vanlig rulltårta ibland men byter ut mjölet rakt av. rullar den inte utan tar ut mått runda eller trekanter och använder som bakelser/tårtbitar fryser in och tar fram vid ev. kalas. När de tinat lägger jag emellan sylt /vaniljkräm eller vad han vill ha och toppar med grädde som vanlig gräddtårta. Jättesmidigt när han är bjuden på kalas och det bjuds på tårta, då vet han att han kan äta säkert. varken han eller jag har problem med att han tar med eget.
|