Vissa blir superenergiska av hälsokostdrycken "Chi-San" som innehåller Rosenrot, Rysk rot och Schizandra, som alla är uppiggande örter/rötter/frön och de två förstnämnda går att odla i Sverige. Annars finns Guarana på hälsokosten, som jag personligen tycker är det bästa där. Piggar upp mycket bättre än kaffe, är inte lika stressande för kroppen och magen, och ger inte de efterverkningar som kaffe ger. Annars kan jag även starkt rekommendera Spirulina som verkligen ger pigghet på naturlig väg. Man kan nog göra te på det, men det är nog inte gott. Maté kanske kan vara ett alternativ, och det går att odla inomhus i Sverige, kanske utomhus också jag vet inte, mina frön har ännu inte kommit upp. Mormonte kan du odla om du inte har något hjärtproblem, och den växer väldigt fort utomhus. Kattmynta är uppiggande, men vissa blir lugna av den. Bladen av gurkört sägs pigga upp lite, och det kan jag hålla med om, men bättre uppiggande är bladen av indisk ginseng (Withania somnifera). Annars tycker jag att en smoothie på ett paket blåbär är verkligen uppiggande! Rankan Piper betle utnyttjar kroppens egna stresshormoner, så den kanske vore något. Sitter inte hemma nu, så jag kommer inte riktigt på fler för tillfället, men jag har en lista hemma som jag kan kolla upp med fler örter om du skulle vilja veta.
|