CITAT (Pirum @ 17-05-2006, 17:28)
GI är, som du nämner, ett ur marknadsföringssynpunkt smartare sätt att säga att det är nyttigare med mindre raffinerad mat. Tror helt klart att en del (jag själv tyvärr inräknat) käkar alldeles för mycket socker och kolhydrater, så jag säger inte att GI-dieter är fel. Men oftast behöver man inte köpa en hel hoper böcker (av författare som är med i alla tidningar och tv-program) för att äta och må bättre.
Tycker för övrigt att potatis är helt överlägset ris och pasta, även om de senare äts i fullkornsvarianter.

Syftar då på kokt potatis, även om den kylda och sen stekta sägs ha lägre GI. (Får väl tillägga att jag under många år ätit ris och pasta flera gånger per vecka)
Tillägg : det som gör att GI-dieten får folk att tappa vikt är nog inte främst att sötsuget minskar, även om det kan vara en god bieffekt. Tror det är så att få personer orkar trycka i sig nog med kött för att kompensera bortfallet av säd, ris och potatis ur kosten

Pirum jag håller med dig.
Jag kan inte äter GI maten pga alla bönor som skulle ställa till ett h....ve.. för mig.
För övrigt så varnar många redan nu för GI maten. Och när man ser på alla TV programm så är det väl motionen dom går ne ri vikten av inte ab maten. Klart att låter jag bli alla dessa söta drycker och all godis så är det bra.
Men int evill jag avstå från all potatis, pasta eller ris.
Och istället bara äta bönor på längden och på tvären och sedan mår dåligt av detta.
Jag skulle så gärna ville gå ner några kilon men jag vet att jag rör mig för lite. Men tyvärr kann jag inte träna med min rygg och annat. Samt hemskt värk dygnet runt. Och då också avstå från god mat, det klarar inte jag
Elisabeth