Full version: Debatten går vidare
LadyG
Beklagar den ebarmligt långa texten, den finns i pdf-form i länken nedan om det är jobbigt att läsa här (kortade raderna för att de skulle bli lättare att läsa, men det blir tungt ändå):

Ur artikeln i Läkartidningen:
Mätmetoderna för bestämning av GI beskrivs och kompletteras med
en sammanställning av faktorer som kan inverka på GI-värdet.
Svagheterna i metoden diskuteras också.
Dessa svagheter är betydande, vilket återspeglas bland annat i skillnader
mellan rapporterat GI för olika livsmedel från olika forskargrupper. GI för
t ex bakpotatis varierar mellan 56 och 111, kidneybönor mellan 13 och 70, bananer mellan 30 och 70 osv
(referens nr 5 i författarna Terrys artikel).

En annan begränsning för användbarheten av GI-tabeller är
att GI definieras som det glykemiska svaret av 50 g kolhydrater
i ett visst livsmedel. Detta har givit den kokta moroten ett oförtjänt
dåligt rykte (för att komma upp i 50 g kolhydrater går det åt 630 g morötter).

Detta korrigeras till viss del med beräkningar av glykemisk belastning (GL),
där blodsockersvaret ställs i relation till mängden kolhydrater i en definierad portion av varje livsmedel.

Hypoteserna för nyttan av lågt GI/GL i överviktsbehandling
förutsätter att det är genom ökad mättnadskänsla som dieten
skulle leda till minskat energiintag och därmed viktnedgång.
Frågan är vad man mäter.

När det gäller t ex spannmålsprodukterna
sammanfaller lågt GI/GL till stor del med hög halt av kostfiber
och låg energidensitet. Är det den gynnsamma effekten av
kostfiber på insulinkänslighet, mättnad etc som egentligen står
för resultatet? I så fall utgör GI/GL bara ett krångligt surrogatmått.
Detta är i sig oförargligt, problemen uppstår när principen
generaliseras.

Energibalansen avgör hur mycket vi väger: om vi konsumerar
mer energi än vi förbrukar ökar vikten och tvärtom.
I det perspektivet kan GI/GL-tabellerna verka direkt vilseledande
om de inte kompletteras med information om produkternas
energiinnehåll. Låt oss ta ett, kanske något banalt, men
inte helt orimligt exempel utifrån författarna Terrys artikel, Tabell
II (se Tabell I ovan):

Om GL används som enda och avgörande princip för livsmedelsval
kan till och med en »måltid« med en portion pommes
frites och en portion mjölk framstå som ett bra val, men innehåller
623 kcal, vilket motsvarar ca 95 procent av det rekommenderade
energiintaget för en medelkvinnas lunch enligt
svensk näringsrekommendation.

På lunchrestaurangen är det mer sannolikt att ovanstående
kombineras med t ex 150 g kött, en portion morötter, en halv dl
ärtor och kanske en portion hemgjord bearnaisesås. En sådan
måltid har fortfarande låg GL, följer tallriksmodellen, men innehåller
nästan 1 100 kcal.

Om mjölk och pommes frites i den kompletta måltiden byts
mot vatten och en portion jasminris (som framstår som rena
giftet i tabellerna), så innehåller också den måltiden 623 kcal.

Ursprungsartikel: Klinisk evidens saknas för GI mot övervikt och diabetes

Anledningen till att Aftonbladet och Expressen aldrig skriver om de nya fakta som framkommer torde vara uppenbar för var och en. De tjänar för mycket pengar på GI för det.

Jag är ännu inte övertygad om det vettiga i GI, men jag tror på sund kosthållning, regelbundna matvanor, motion och "allt med måtta". På det viset håller jag kanske med viktväktarna mer än GI? Fast räkna poäng hit och dit känns inte heller meningsfullt.

Övertyga mig om något, någon. Vad tycker ni? Är GI bara ett krångligt sätt att säga att det är nyttigare med fullkornsbröd än ljust?
Pirum
GI är, som du nämner, ett ur marknadsföringssynpunkt smartare sätt att säga att det är nyttigare med mindre raffinerad mat. Tror helt klart att en del (jag själv tyvärr inräknat) käkar alldeles för mycket socker och kolhydrater, så jag säger inte att GI-dieter är fel. Men oftast behöver man inte köpa en hel hoper böcker (av författare som är med i alla tidningar och tv-program) för att äta och må bättre.

Tycker för övrigt att potatis är helt överlägset ris och pasta, även om de senare äts i fullkornsvarianter. smile.gif Syftar då på kokt potatis, även om den kylda och sen stekta sägs ha lägre GI. (Får väl tillägga att jag under många år ätit ris och pasta flera gånger per vecka)

Tillägg : det som gör att GI-dieten får folk att tappa vikt är nog inte främst att sötsuget minskar, även om det kan vara en god bieffekt. Tror det är så att få personer orkar trycka i sig nog med kött för att kompensera bortfallet av säd, ris och potatis ur kosten smile.gif
LadyG
Kokt potatis är gott, och med en mager sås, kyckling eller kassler och en fräsch grönsallad har du en mager, näringsrik och lagom energirik måltid.

Blir man inte mätt på det ska man enligt mig äta mer grönsaker. Ska man ta om gör man det av grönsalladen, eller vilken grönsak som nu bjuds.

Jag tror att många blir lurade på surt förvärvade pengar bara för att få höra sådant de redan känner till. Tallriksmodellen är ju inte heller ny direkt.

Man kan få samma effekt på sötsuget genom att strikt hålla sig till "Var 3:dje timme"-regeln (man ska äta något, nyttigt förståss, var tredje timme uppdelat i frukost, lunch, middag och ett antal små mellanmål). På det viset hinner man aldrig bli hungrig och äter mindre över dagen och blodsockret håller sig jämt och fint.

Och då slipper man göra sig av med det i kosten som man tycker om (man kan ju äta lite grand av det iaf, man behöver ju inte svulla) wub.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Pirum @ 17-05-2006, 17:28)
GI är, som du nämner, ett ur marknadsföringssynpunkt smartare sätt att säga att det är nyttigare med mindre raffinerad mat. Tror helt klart att en del (jag själv tyvärr inräknat) käkar alldeles för mycket socker och kolhydrater, så jag säger inte att GI-dieter är fel. Men oftast behöver man inte köpa en hel hoper böcker (av författare som är med i alla tidningar och tv-program) för att äta och må bättre.

Tycker för övrigt att potatis är helt överlägset ris och pasta, även om de senare äts i fullkornsvarianter. smile.gif Syftar då på kokt potatis, även om den kylda och sen stekta sägs ha lägre GI. (Får väl tillägga att jag under många år ätit ris och pasta flera gånger per vecka)

Tillägg : det som gör att GI-dieten får folk att tappa vikt är nog inte främst att sötsuget minskar, även om det kan vara en god bieffekt. Tror det är så att få personer orkar trycka i sig nog med kött för att kompensera bortfallet av säd, ris och potatis ur kosten smile.gif

Pirum jag håller med dig.

Jag kan inte äter GI maten pga alla bönor som skulle ställa till ett h....ve.. för mig.

För övrigt så varnar många redan nu för GI maten. Och när man ser på alla TV programm så är det väl motionen dom går ne ri vikten av inte ab maten. Klart att låter jag bli alla dessa söta drycker och all godis så är det bra.

Men int evill jag avstå från all potatis, pasta eller ris.
Och istället bara äta bönor på längden och på tvären och sedan mår dåligt av detta.

Jag skulle så gärna ville gå ner några kilon men jag vet att jag rör mig för lite. Men tyvärr kann jag inte träna med min rygg och annat. Samt hemskt värk dygnet runt. Och då också avstå från god mat, det klarar inte jag

Elisabeth
Bettson
Vete fasen.......... wacko.gif

Jag har bantat ända sedan jag slutade kroppsarbeta. Har alltid gjorts om det sagt mig. Har varit en duktig flicka.

Har gått på viktväktarna, gjort precis som dom sa. Blev alldeles förskräckt när jag såg både vad de åt och hur mycket.

Det sades att jag åt för lite. Gjorde EXAKT som dom sa och började gå upp 2 kilo per vecka.

Då påstod dom att jag ljög, vilket jag INTE gjorde. BLev ganska förödmjukad där.

Jag har gått ett helt år på Rössner viktminskingsmetod. Av åtta kursdeltagare så var det bara en som gick ner. Det var hon som annars drack läsk till maten och som gärna åt största dajmstruten när hon var och handlade. Och hon tyckte det var så jobbigt att avstå från bakelser. Men hallå, glass det ha man väl kostat på sig att äta två gånger per år de senaste tjugo åren. En gång på julafton och en gång på midsommarafton och då en liten portion.

Av de sju andra kursdeltagarna så skulle jag beteckna sex av dom som ÄRLIGA bantare. Första gången vi var där så började jag nästan gråta när jag såg hur mycket de la upp på tallrikarna. Jag fick återigen höra att problemet var att jag åt för lite, vilket jag gjorde. Jag levde på mellan 800-1000 cal per dag och jag var tjock, hade muskelvärk ( klassad som fibromyalgi) och en energikris i hela kroppen som inte var att leka med.
Den först tallriken jag tvingade ner gjorde mig jättesjuk. Jag hade så ont i magen att jag var nära att behöva åka till akuten klockan tre på natten.
Jag var inte van att äta så mycket och ändå var jag överviktig.

Jag har försökt komma in på diverse viktminskingsprogram. Inte blivit insläppt för att mina blodsockervärden varit för låga. Har inte varit i riskzonen för diabetes och annat. Kolesterolet har också varit kanon.

Jag tror att en del av sådana som jag inte tas på allvar är att man tar blodsockervärden som visar sig vara låga. Det är ju en koll p opm patienten smäller i sig en massa socker, tror man. Men låga blodsockervärden behäver inte betyda att patienten inte äter socker. Det kan lika gärna betyda att patienten har för hög insulinproduktion.

Själv hade jag så låga blodsockervärden vid sådan kontrill att de ringde till jobbet och beordrade mig att lägga mig ner, frågade hur jag mådde. Om jag kände mig svimfärdig, om det svartnade för ögonen osv. Jag svarade att allt var som vanligt och att jag ländemig liak trätt som jag gjort de senaste tjugo åren.

Men gå ner, no way.....

Två gånger har jag i mitt liv gått ner tidigare. Det var när jag ammade. Dels tar amningen och dels så var mina barn laktosintoleranta. De tålde inte att jag år något med komjölk i för då var det det skrik på ungarna ska jag säga.

Tar man bort all mat som innehåller margarin och mjölk så liknar den kosten väldigt mycket GI. Så när som på potatisen då förstås.

Så provade jag GI enligt Fedon Lindberg. Efter en vecka så kändes kroppen bättre. Efter tre veckor så var magen bättre. Efter fyra veckor inträffade något jag inte ens en gång kom ihåg hur det kändes. Jag var HUNGRIG. Det var en stor lättnad att känna riktig hunger, till skillnad från det ständiga sockersuget man alltid kämpar med.

En annan skillnad man märker är att man inte längre tål alkohol. Inte någonting. Har man kommit så långt så är det snart dags att vågen skall minska också. Det tar ca sex veckor.

För mig så vad det första gången jag gick ner i vikt av att hålla diet. Det krävdes en sex veckors lång rensning förmodligen för att insulinvärdena skulle gå ner) innan det hände något.

Tyvärr så föll jag för doktor Rössners skräckpropaganda att GI var så onytttig. JAG MIN DUMMA IDIOT återgick till kära Rössners mathållning.
OCh så var allt åt skogen igen efter flera månaders kämpande. Jag har varit så idiotiskt att jag dessutom gjort det två gånger, vilket egentligen bara är oförlåtligt.

OCH GÖR JAG DET IGEN SÅ SNÄLLA NÅN, LÅS IN MIG, SKJUT MIG, SKICKA MIG I FÄNGELSE, SÄTT MIG UNDER FÖRMYNDARE ELLER VAD SOM HELST.

Det jag har kommit fram till genom alla nätters tänkande angånde övervikt är att det inte bara är intag minskat med uttag som gäller.

I så fall så skulle alla bilar gå lika långt på en liter bensin bara för att de är bilar. Det beror nog lite på hur effektiv motorn är också. Och växel-lådan.

Det är likadant med människor. Alla människor är inte tjocka för att de äter mer än vad de gör av med.

En del har betendeproblem, sociala problem

En del har kunskapsproblem och vet inte hur de ska äta

En del jar feljustering i förbränningen antingen genom långvarig felaktig kost och en lättretad bukspottkörtel som fullkomligt spyr ut insulin hela tiden.

Andra har säkert någon ärftlig gen som gör att de lättare lägger på sig.

Ska man välja metod att banta efter så är det nog en god ide att försöka förstå varför man är överviktig. Sedan välja metod.

För övrigt angående glykemiskt index. Jag har mera förstått det som att det är ett mått på hur mycket matvaran retar insulinproduktionen.

Samma sockermängd/ energi i frukt som i rörsocker så har rörsockret 100% medan fruktsockret har 19%.

Jag har inget alternativ kvar. Kan snart inte gå. Jag måäste ner i vikt. Och jag tänker inte gå på skräckpropagandan om GI farlighet. Det får vara vetenskapligt hetl fel, men jag har inte råd att sabba till det mera nu.

Sorry det här blev långt, blev så himla engagerad
kerstin z5-6
Har man någon sorts kunskap om hur kroppen på cellnivå fungerar kan man väl aldrig gå på GI metoder eller andra liknande fö.
Du måste göra av med mer energi än du tar in -ligger du på balans -behåller du vikten -gör du av med mera går du ner -mindre går du upp.
Sen kan du äta enbart vispgrädde -eller potatis i ett år ..fast det får man nog vitaminbrist av
Efter 40 års ålder, tenderar de flesta, men kvinnor i något högre grad att få en mindre förbränning än tidigare, lägga på sig nåt kg /år -Kan bero på att man rör sig mindre-inget spring efter två åringar länge -eller klimakterie start eller annat/allt i kombination
Tallriksmodell-mättnad o hungerkänsla -att äta det som man tycker är gott , så länge det är gott dvs sluta när du är mätt -äta när du är hungrig
3 mål om dan 2 mellan mål -
Då brukar man inte ha så mycket viktproblem
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-05-2006, 18:15)
Har man någon sorts kunskap om hur kroppen på cellnivå fungerar kan man väl aldrig gå på GI metoder eller andra liknande fö.
Du måste göra av med mer energi än du tar in -ligger du på balans -behåller du vikten -gör du av med mera går du ner -mindre går du upp.
Sen kan du äta enbart vispgrädde -eller potatis i ett år ..fast det får man nog vitaminbrist av
Efter 40 års ålder, tenderar de flesta, men kvinnor i något högre grad att få en mindre förbränning än tidigare, lägga på sig nåt kg /år -Kan bero på att man rör sig mindre-inget spring efter två åringar länge -eller klimakterie start eller annat/allt i kombination
Tallriksmodell-mättnad o hungerkänsla -att äta det som man tycker är gott , så länge det är gott dvs sluta när du är mätt -äta när du är hungrig

Jag tror ju inte heller på någon bantningsmetod, oavsett vilken den är.

Jag har ju i många år haft problöem med ämnesomsättning. Och alltid behövde jag tänka på vad jag år. Trots mycket jobb på gården, semsterlägenheter och familjen därtill så kund ejag gå upp. Jobbade minst 14 timmar om dygnet.

Och nu när jag många gånge rhar svårt att röra mig, ja det är klart att jag inte gör av med så mycket. Började att gå upp i vikt när jag knappt kunde gå 50-100 metrar och då bara med rullator.

Min sambo däremot har börjat med stavgång och han har gått ner i vikt. Men så fort han inte gör det går han upp igen (som nu när han skadade ögat och inte fick anstränga sig). Vi köpte ju en träningscykel. Han kunde hålla vikten under vintern med den men inte gick han ner mera. Trots att han cycklade varje dag.

Vi äter inte sött. Om jag verkligen äter något sött så är det en liten bit mörk choklad (minst 80 %). Vi äter mycket grönt och min sambo äter mycket frukt, han är no gfruktoman.

Vi har inga sociala eller beteendeproblem. Dom enda problem vi har är hälsoproblem ( min sambo har en svår wiphlashskada).

Elisabeth
Bettson
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-05-2006, 18:40)
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-05-2006, 18:15)
Har man någon sorts kunskap om  hur kroppen på cellnivå fungerar kan man väl aldrig gå på GI metoder eller andra  liknande fö.
Efter 40 års ålder, tenderar de flesta, men kvinnor i något högre grad att få en mindre förbränning än tidigare, lägga på sig nåt kg /år  -Kan bero på att man rör sig mindre-inget spring efter två åringar länge -eller klimakterie start eller annat/allt i kombination

Jag tror ju inte heller på någon bantningsmetod, oavsett vilken den är.

Jag har ju i många år haft problöem med ämnesomsättning. Och alltid behövde jag tänka på vad jag år. Trots mycket jobb på gården, semsterlägenheter och familjen därtill så kund ejag gå upp. Jobbade minst 14 timmar om dygnet.

Och nu när jag många gånge rhar svårt att röra mig, ja det är klart att jag inte gör av med så mycket. Började att gå upp i vikt när jag knappt kunde gå 50-100 metrar och då bara med rullator.

Min sambo däremot har börjat med stavgång och han har gått ner i vikt. Men så fort han inte gör det går han upp igen (som nu när han skadade ögat och inte fick anstränga sig). Vi köpte ju en träningscykel. Han kunde hålla vikten under vintern med den men inte gick han ner mera. Trots att han cycklade varje dag.

Vi äter inte sött. Om jag verkligen äter något sött så är det en liten bit mörk choklad (minst 80 %). Vi äter mycket grönt och min sambo äter mycket frukt, han är no gfruktoman.

Vi har inga sociala eller beteendeproblem. Dom enda problem vi har är hälsoproblem ( min sambo har en svår wiphlashskada).

Elisabeth

Skulle nog tro att både smärta och stress stör processerna i kroppen på mer än ett sätt.
Bettson stress har jag inte, varken på den ena eller andra sättet. Smärta ja men ingen stress
mamamaggan
Bettson, håller med dig fullt och fast!!!!

Blev överviktig redan innan tonåren p g a att jag hade varit sjuk och läkaren tyckte att jag var för mager. Sattes på gödningskur. Dessutom var i stort sett alla mina släktingar på mammas sida överviktiga så jag hade ju lite arv också. Nu är jag överviktig men det finns inte en bantningskur som jag inte har provat. Att äta enligt tallriksmodellen har jag praktiserat i åratal. Gick upp i vikt. Har varit med i VV , gick upp i vikt. Det enda som verkar att hjälpa mig är , liskom för dig, att äta enligt GI, dvs jag äter mer protein och mindre kolhydrater. Jag skriver in allt jag äter i ett program och får det näringsberäknat. När jag åt 1400 kcal / dag och enligt tallriksmodellen gick jag inte ner men när jag ökat till 1800kcal/ dag så händer det saker. Jag äter numera mer protein och fett men går ner .

Vi måste nog , som du så riktigt påpekar, inse att vi är olika. En del går ner genom att äta si medan andra går ner genom att äta så. Sedan får den gamla beprövade vetenskapen säga vad den vill. Det är ju också så att vetenskapen hela tiden gör nya upptäckter så varför sabla ner på GI-metoden ? Var det inte så att man förr sa att det inte fanns något samband mellan att läkare opererade med smutsiga händer och att patienten dog av infektioner? Man måste nog var lite lyhörd inför att de nya rönen kan vara rätt .
Hannele
Vaddå Aftonbladet? Dom har alltid skrivit om GI-mat.. blink.gif
Björken
Jag dras också med lite övervikt, säger lite för jag går sakta men säkert neråt och jag använder mig också av GI-metoden.
Har också haft mer eller mindre värk i kroppen som en följd av postpolio som slog till för några år sedan.
Jag kan inte säga att min värk är helt borta men jag mår betydligt mycket bättre nu i kroppen sedan jag gått över till GI-mat.
Märker direkt om jag fuskar några dagar.
Men som andra också påpekat här så är vi alla olika och det som passar den ena passar inte den andra utan det är upp till var och en att hitta sin väg.
Bettson
CITAT (Björken @ 17-05-2006, 21:41)
Jag dras också med lite övervikt, säger lite för jag går sakta men säkert neråt och jag använder mig också av GI-metoden.
Har också haft mer eller mindre värk i kroppen som en följd av postpolio som slog till för några år sedan.
Jag kan inte säga att min värk är helt borta men jag mår betydligt mycket bättre nu i kroppen sedan jag gått över till GI-mat.
Märker direkt om jag fuskar några dagar.
Men som andra också påpekat här så är vi alla olika och det som passar den ena passar inte den andra utan det är upp till var och en att hitta sin väg.

Jag får baksmälla av socker.

Skulle jag äta socker nu så är det huvudvärk, magvärk, muskelvärk och ledvärk som gäller i flera dagar.

wacko.gif
kerstin z5-6
"Det finns intressanta teoretiska
resonemang om hur kost
med lågt GI kan BIDRA (min amn.) till utveckling
av diabetes,hjärt–kärlsjukdom och även
cancer.
De studier som gjorts är dock antingen för korta eller
GI/GL är mått som kan ha ett praktiskt pedagogiskt värde
vid behandling av diabetes mellitus, men det saknas övertygande evidens för att rekommendera GI/GL som princip som kostråd i syfte att
förebygga eller behandla sjukdom"

En frisk person har normalt blodsocker före under och efter måltid
Glukosbelastning är ett sätt att testa detta

Bantning med svältmetod ger ofta ökad övervikt

Fungerar det och man mår bättre så är det väl ok ändå:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon