CITAT (Gurkan @ 16-05-2006, 23:41)
Vi diskuterade detta i en annan tråd och kom fram till att Weibulls (som har en populär sort) använder fel namn på sin påse. Dom kallar den för P. pruinosa trots att det är en P. peruviana ... alltså Kapkrusbär och inte Gyllenbär ... kanske onödigt vetande men P. peruviana ger betydligt större frukter. På deras hemsida kallar dom den för "en tidig sort av kapkrusbär" ... total inkonsekvens alltså. Weibullssorten är dock fantastisk att odla ... även om den heter lite fel.
Har din physalis lite sammetslena/-ludna blad, oflikade och mörkgröna jåj ?? Isf. är det en peruviana ... har den lite ljusare, inte så "ludna" och lite flikiga blad så är det en pruinosa ...
Peruvianan sätter frukt ganska sent, pruinosan har frukter på sig redan nu.
Ville bara besservissra mig lite ... och påpeka att det är stor skillnad på de två arterna och tråkigt att en av de största fröfirmorna inte kan hålla isär dem.
Här är min P. peruviana från förra året (som Weibulls felaktigt kallar P. pruinosa/Gyllenbär ... ibland)

Här är Åsa i Mälardalens P. pruinosa, Gyllenbär.

Jämför bladens form och och färg. Notera också skillnaden i bärhöljenas storlek. Här är hela
PhysalistrådenNån ordning får det vara !!
Gonatt !

Hej Gurkan ....
Jag gik ut i växthuset och tittade de ser ut som dina P. peruviana och frö från Weibuls (har kvar frö i påsen sen förra året och för några år till.. )
Tja det är som vanligt att lära ...
Mina bär är sena på hösten och "buskarna" blir stora de är värda att odla...
Ser ut som och smakar som de finns tt köpa igrönsaksdisken.
Tackar för nyvunnen kunskap
JÅJ