CITAT (Whiskuchi @ 09-05-2006, 15:00)
CITAT (mulle @ 08-05-2006, 22:23)
CITAT (SaraS @ 08-05-2006, 14:41)
Här ska saltas! Vi har bara vissa partier med mycket, så det känns som jag kan göra det för hand!

Jag har försökt salta - noll resultat.
Jag tar numera bara bort maskrosor i rabatterna, resten får vara men jag ser till att de inte går i frö hos mig.
Mulle
Bara salt uppepå plantan gör nog varken till eller från, men får man ner saltet en liten bit i roten så.... tror jag i alla fall

Avrapportering:
- Att döda Maskrosor medelst avbränning.Det kan vi då stryka över gångbara metoder... tog väl kål på kanske 10% av dem, men inte fler. eftersom roten är kvar så skjuter den nya skott om den inte är försvagad. Att bränna bort med ånga är nog en väldigt jämnställd metod. Uselt sätt alltså!
- Att döda Maskrosor med Salt Fungerar förvånnansvärt bra.. och inte verkar det behövas mycket heller.
Man strör en nypa i mitten av maskrosen.. trycker till med tummen om man vill vara extra noga på att trycka in saltet i centrum... och i 90% av fallen så var maskrosen stendöd 4 dagar senare.
Annars har man bara på lite mer saltmängd om man inte orkar böja sig.. Typ med hjälp av en tratt på ett plaströr.. bara att spankulera omkring, placera röret exakt över med hjälp av foten, och en nypa grovsalt=Klart

Tilläggas ska att det var torrt väder under studien, med regnskur under tiden så funkar det nog inte lika bra
(ungerfär 500 maskisar var med i studien.. och vi tackar de inblandade

)