Håller med Andersen, vi konsumenter har stor skuld i detta. Vansinnig hetsjakt på lägsta pris hela tiden. Samtidigt som givetvis producenterna har stor skuld genom att de inte öppet och rakt och enkelt innehållsdeklarerar sina varor.
Ett simpelt exempel : Hur ofta står det inte "Vegetabilisk olja"? Och så inte VILKEN olja det är.
Vill bara säga att jag som fattig student såklart får vända på slantarna, och jag vet att många MÅSTE köpa det billigaste för att få månaden att ta slut innan pengarna. Men vi låter företagen spara in på kvalitet först och främst, och då får vi de produkter vi "förtjänar". Potatisen i våra butiker är ofta usel. Hade vi betalt nån krona mer hade vi kunnat få "lyxpotatis". Hade vi betalt en krona mer för mjölken hade antalet ekologiskt välanpassade kossor kunnat mångfaldigas, till gagn för både landskap och arbetstillfällen (utom möjligen hos de största storbönderna). Att Scan tidigare sålde ekologiska köttbullar för samma pris som omoderna köttbullar var jättebra. Hur kunde de hålla samma pris? De minskade förpackningen (350g till 300g tror jag). Elakt? Nja. Jag äter hellre 10 ekologiska köttbullar än 12 omoderna. Precis som de flesta andra svenskar äter jag ju redan för mycket egentligen. Vet inte hur det är nu med de ekologiska köttbullarna, jag har nämligen helt tröttnat på Scans färdigköttbullar. Har ätit Änglamarks en del, men efter vad jag såg på senaste paketet så verkar de ha flyttat produktionen till samma fabrik som tillverkar Coop-köttbullarna numera. Och de är ju närapå oätliga sedan de bytte fabrik. Bättre när de hette Signum.
(Enda goda färdigköttbullarna är Konsum Värmlands, iaf av de jag smakat, tyvärr är de inte ekologiska)
--------------------
zon2.5
|