CITAT
CITAT (Emma_ @ 17-05-2006, 20:38)
CITAT (jetn @ 17-05-2006, 19:58)
Jag har sett flera anonser där det står ex: "2 nods stickling". Vad betyder detta?
På hoyans stam så finns det ju små knölar där bladen kommer ifrån. Det är noder, så en tvånodsstickling är en stickling med 2 sådana och förhoppningsvis blad på båda noderna. Dessa kan du sedan dela så du får två ennodssticklingar som sedan blir två rankor i framtiden
Hoppas du förstod!
Emma
eller, så rotar och planterar man den tvånodade sticklingen som den är och får förhoppningsvis nya grenar från båda noderna :-)
Jag fick en jättelång stickling i vintras med två blad längst ner och alldeles kal i toppen och undrade vad fasiken jag skulle med den där kala 20-centimeters biten till. Nu ser jag - min stickling har blivit jättestor och fin med nya grenar från flera av noderna :-) En planta!
Jag förstår, tack för mycket tydliga förklaringar
CITAT
det här med budtrissning... har läst det så många gånger nu, men aldrig förstått riktigt vad det innebär. Det är väl alltid någon som måste betala i slutändan, eller? Själv har jag inte råd att buda nuförtiden med den knappa mammapenningen... men, när jag är med så vill jag gärna vara med från början... för om jag ser auktionen sent och det redan är många som är med och bjuder så går jag inte med för då har det oftast blivit för dyrt för mig :-/
Håller med dig! Jag vill också vara med från början och går sen in dagligen och ser om någon annan bjuder. Jag bestämmer mig redan från böejan för en max gräns och går bjudningen över den så ger jag upp hur mycket jag än vill ha den!

Jag har också ont om pengar då jag är sjukskriven pga depression så jag
MÅSTE hålla den gränsen