|
Jag undrar vad ni anser är rimliga priser på sticklingar. Jag tänker främst på h. multiflora och h. pachyclada då dessa står högst på önskelistan. Då jag är helt grön på detta område har jag ingen susning!!!
Multiflora har jag sett för runt 35-50 kr och pachyclada för 50-70 kr. Helt ok tycker jag
Linda_A
11-05-2006, 21:08
Nu talar jag bara för mig själv. Multiflora tycker jag inte är värd att köpa stickling av då i alla fall jag hittar stora plantor av dessa för någon/några 20 lappar mera. Den andra vågar jag inte uttala mig om. Den multiflora betalade jag 79 kr för och då var det tre plantor i ett.
Jag kollade i min lista från en hoyasamlare som enligt mig har bra priser. Multiflora 35 kr, men jag tror du kan få en ännu billigare på tex tradera, men portot tillkommer ju. Pachyclada 40 kr, fast det tyckte jag var ovanligt billigt. Mvh Emma
maimiti
12-05-2006, 14:19
Min första pachyclada betalade jag omkring en hundralapp för, fast då var den rotad. Det här var förvisso ett antal år sedan (typ 10) men med tanke på hur långsamt den växer så tyckte jag att det var ok. 70-80 för en orotad har jag sett är vanligt. Multifloran... 40-50:- beroende på om den är rotad eller inte.
Mycket beror väl också på hur stort skottet är också. Ett stort skott kan ju vara värt mer eftersom man kan dela upp det på två, eller tom tre om man har tur.
CITAT Jag kollade i min lista från en hoyasamlare som enligt mig har bra priser.
Multiflora 35 kr, men jag tror du kan få en ännu billigare på tex tradera, men portot tillkommer ju.
Pachyclada 40 kr, fast det tyckte jag var ovanligt billigt. Ok... Med andra ord ska jag hålla koll på Tradera och ha is i magen  , har sett låga utrop men det beror ju på andras intresse också.....
Blue_Jean
14-05-2006, 19:57
CITAT (jetn @ 14-05-2006, 20:45) har sett låga utrop men det beror ju på andras intresse också..... väldigt mycket så...! tillgång och efterfrågan... ibland kan man fynda, och ibland går vissa sorter för faktiskt rent hutlösa priser... tur att man inte har så exklusiv smak
Jag har ju inte brottom, har precis blivit hoya tokig Har haft min Minibell knapt 2 veckor..... Att det går så fort att bli biten Hmmmm........ Jag vill ha NUU!!!
Linda_A
14-05-2006, 20:15
hehe! Ni är så välkomna ner i träsket. Man bara vill och vill och vill och det NUUUU!
Ja, jag håller med föregående talare. Det är inte lätt att ha is i magen när det gäller hoyor. Tänkte tipsa dig, jetn, om en auktion på tradera gällande pachyclada som låg lågt i pris än så länge, men sedan upptäckte jag att du redan hade bjudit på den!  Jag kan ge dig ett tips i alla fall, om någon bjuder över dig, trissa inte upp priset genom att bjuda över igen med en gång utan vänta tills auktionens slut. Man får sitta och vakta de sista minuterna, men det är det värt.  Jag lägger allt jag är intresserad av i min minneslista så ser man precis hur långt tid det är kvar tills det slutar utan att ha bjudit än. Lycka till! Emma
Blue_Jean
17-05-2006, 09:44
CITAT (jetn @ 11-05-2006, 20:22) Jag undrar vad ni anser är rimliga priser på sticklingar. Jag tänker främst på h. multiflora och h. pachyclada då dessa står högst på önskelistan. Då jag är helt grön på detta område har jag ingen susning!!! hur gick det med budgivningen, fick du de du ville ha..?
Budgivning pågår...... Det där med is i magen är lite svårt, måste skärpa mig Jag har en teori om detta att man så lätt faller ner i Hoya beroende. HOYA , vilket underbart namn, bara det är nog att man ska bli biten  Inte nog med det, dom olika sorterna har ju också namn man kan dö för. Säg ex dessa högt för dig själv och man är såld: Pachyclada, Multiflora, Carnosa, Affinis och Tsangii och vi får inte glömma det namn jag var besatt av en hel vecka PublicalyxDom väljer namn med omsorg.....
Blomstertanten
17-05-2006, 12:57
Märks klart och tydligt att hoppet är ute för dej !!! Välkommen till Hoyaträsket ! Smaka på det här : Hoya Keysii
Haha, ni är för härliga!
Jag har sett flera anonser där det står ex: "2 nods stickling". Vad betyder detta?
CITAT (jetn @ 17-05-2006, 19:58) Jag har sett flera anonser där det står ex: "2 nods stickling". Vad betyder detta?  På hoyans stam så finns det ju små knölar där bladen kommer ifrån. Det är noder, så en tvånodsstickling är en stickling med 2 sådana och förhoppningsvis blad på båda noderna.  Dessa kan du sedan dela så du får två ennodssticklingar som sedan blir två rankor i framtiden  Hoppas du förstod! Emma
det här med budtrissning... har läst det så många gånger nu, men aldrig förstått riktigt vad det innebär. Det är väl alltid någon som måste betala i slutändan, eller? Själv har jag inte råd att buda nuförtiden med den knappa mammapenningen... men, när jag är med så vill jag gärna vara med från början... för om jag ser auktionen sent och det redan är många som är med och bjuder så går jag inte med för då har det oftast blivit för dyrt för mig :-/ Hur tänker ni?
CITAT (Emma_ @ 17-05-2006, 20:38) CITAT (jetn @ 17-05-2006, 19:58) Jag har sett flera anonser där det står ex: "2 nods stickling". Vad betyder detta?  På hoyans stam så finns det ju små knölar där bladen kommer ifrån. Det är noder, så en tvånodsstickling är en stickling med 2 sådana och förhoppningsvis blad på båda noderna.  Dessa kan du sedan dela så du får två ennodssticklingar som sedan blir två rankor i framtiden  Hoppas du förstod! Emma eller, så rotar och planterar man den tvånodade sticklingen som den är och får förhoppningsvis nya grenar från båda noderna :-) Jag fick en jättelång stickling i vintras med två blad längst ner och alldeles kal i toppen och undrade vad fasiken jag skulle med den där kala 20-centimeters biten till. Nu ser jag - min stickling har blivit jättestor och fin med nya grenar från flera av noderna :-) En planta! redigering: den kala biten jag fick var ju 60 cm och inte 20 cm!
Jag brukar kika på de med lågt utropspris, och sen går jag uppåt i pris tills jag kommer till en gräns där jag känner att det blir lite för dyrt. Då tittar jag inte ens på det som är dyrare för då hittar jag bara sånt jag vill ha!  Sedan lägger jag allt jag är intresserad av i min minneslista, och där får det ligga tills det börjar närma sig slutet på auktionen. Om priset har gått upp för mycket struntar jag i det, men däremot om priset fortfarande är lågt brukar jag lägga bud i sista stunden. Man får sitta och vakta.  Men om det är något särskilt jag är ute efter är jag ju beredd att ge lite mer såklart.  Lycka till! Emma PS. Jag vet hur det är att ha lite pengar, jag har bara mitt studiebidrag på 950 kr i månaden. Fast jag bor ju hemma.  DS.
CITAT CITAT (Emma_ @ 17-05-2006, 20:38) CITAT (jetn @ 17-05-2006, 19:58) Jag har sett flera anonser där det står ex: "2 nods stickling". Vad betyder detta?
På hoyans stam så finns det ju små knölar där bladen kommer ifrån. Det är noder, så en tvånodsstickling är en stickling med 2 sådana och förhoppningsvis blad på båda noderna. Dessa kan du sedan dela så du får två ennodssticklingar som sedan blir två rankor i framtiden
Hoppas du förstod!
Emma
eller, så rotar och planterar man den tvånodade sticklingen som den är och får förhoppningsvis nya grenar från båda noderna :-) Jag fick en jättelång stickling i vintras med två blad längst ner och alldeles kal i toppen och undrade vad fasiken jag skulle med den där kala 20-centimeters biten till. Nu ser jag - min stickling har blivit jättestor och fin med nya grenar från flera av noderna :-) En planta!
Jag förstår, tack för mycket tydliga förklaringar CITAT det här med budtrissning... har läst det så många gånger nu, men aldrig förstått riktigt vad det innebär. Det är väl alltid någon som måste betala i slutändan, eller? Själv har jag inte råd att buda nuförtiden med den knappa mammapenningen... men, när jag är med så vill jag gärna vara med från början... för om jag ser auktionen sent och det redan är många som är med och bjuder så går jag inte med för då har det oftast blivit för dyrt för mig :-/ Håller med dig! Jag vill också vara med från början och går sen in dagligen och ser om någon annan bjuder. Jag bestämmer mig redan från böejan för en max gräns och går bjudningen över den så ger jag upp hur mycket jag än vill ha den!  Jag har också ont om pengar då jag är sjukskriven pga depression så jag MÅSTE hålla den gränsen
Blue_Jean
19-05-2006, 11:59
alltid när jag ser någonting som jag vill ha, så bestämmer jag mig först för hur högt jag kan tänka mig att gå, men bjuder aldrig på någonting förrän i sista minuten... (om det inte är köp nu).. speciellt inte om det är någonting som är eftertraktat... förstår inte riktigt varför folk budar som galningar när det är lång tid kvar, ibland ser man ju saker med 20 bud, och så är det en hel vecka kvar...känns så onödigt att trissa upp priset.. fattar i och för sig varför man skulle vilja följa budgivningen och hela tiden ligga i topp, men som fattig konstnärsstudent lever jag efter parollen billigt är bra  p.s hur går det med budgivningen, jetn? vet hur frustrerande det är att bara inte kunna köpa sticklingen hur dyr den än blir... hade jag en stickling skulle jag skicka den till dig
CITAT p.s hur går det med budgivningen, jetn? vet hur frustrerande det är att bara inte kunna köpa sticklingen hur dyr den än blir... hade jag en stickling skulle jag skicka den till dig Gulle dig Fick släppa den första Pachycladan men har en annan på g. Har även lagt bud på en Multiflora. CITAT men bjuder aldrig på någonting förrän i sista minuten... (om det inte är köp nu).. Du har rätt... Om det ej går vägen med dessa sticklingar ska jag göra som du. Jag är ju hemma hela dagarna så det är ju inga problem för mig ett sitta och bevaka auktionen, jag får se till att skriva upp tiden bara så jag ej glömmer
Linda_A
19-05-2006, 14:46
Jag gör nog tvärt om mot er. Jag lägger direkt det budet som jag kan tänka mig till. Och sen skiter jag i auktion i stort sätt. Fast jag föredrar att köpa privat om jag kan. Brukar bli billigare i slutändan.
Blue_Jean
19-05-2006, 15:12
CITAT (jetn @ 19-05-2006, 15:44) Om det ej går vägen med dessa sticklingar ska jag göra som du. Jag är ju hemma hela dagarna så det är ju inga problem för mig ett sitta och bevaka auktionen, jag får se till att skriva upp tiden bara så jag ej glömmer  ha, det är alltså inte bara jag.... i vissa perioder står det massa konstiga anteckningar i min kalender som 14.35- hoya... föredrar nog också att få tag på sticklingar privat, blir så nervös mot slutet av auktionen...
Detta med att köpa privat, hur får ni tag på säljare? Har svarat på ett par anonser men jag tyckte att dom var dyra pluss att det ej var angett om det var rotat eller orotat. Är det stor prisskillnad på rotat/orotat? Jag är osäker  på detta med rotning så jag köper hellst rotat. Jag kommer bara på fler och fler frågor, tur att alla kunniga människor håller till på odla
Blue_Jean
19-05-2006, 20:04
CITAT (jetn @ 19-05-2006, 20:53) Detta med att köpa privat, hur får ni tag på säljare? Har svarat på ett par anonser men jag tyckte att dom var dyra pluss att det ej var angett om det var rotat eller orotat. Är det stor prisskillnad på rotat/orotat? Jag är osäker  på detta med rotning så jag köper hellst rotat. Jag kommer bara på fler och fler frågor, tur att alla kunniga människor håller till på odla  uhm.. dels fick jag napp när jag skrev här i hoya-bytestråden, dels har jag hittat en del sidor på nätet, som väl egentligen inte är företag... typ såna som botanova, sen såg jag att hon på hoyanoya.se hade en del till salu, även om inte jag provat där... sen på swedishhoyasociety.com finns där en köp/byt/sälj sida.. det är de jag vet om, det finns säkert flera, men eftersom man är nybörjare har man ju inte så stort kontaktnät ännu.... hoppas det var till nytta i alla fall!
Det är en del skillnad på rotat och orotat. Ibland kan rotat ligga på nästan det dubbla. Jag köper alltid orotat, och det är inte så svårt att rota faktiskt.  Alla mina hoyor jag har kommer antingen från tradera, någon här på odla eller från någon som har lagt ut annons på Svenska Hoya Sällskapets hemsida. Det finns faktiskt folk som säljer billigt där också! SHSLycka till! Emma
*Grodan*
19-05-2006, 22:45
På Tradera har jag någon gång ryckts med och bjudit mer än jag hade tänkt från början, som t ex över hundringen plus porto för en stor carnosa variegata med riktigt fula solskadade blad - vad tänkte jag på då tro? Jag brukar också buda på slutet men bäst vore ju att göra som Linda så riskerar man inte att rusa iväg i budgivningen på slutet... Jag köper oftast orotat och det brukar inte vara några problem att rota i vatten eller jordblandning.
Linda_A
20-05-2006, 07:19
haha.  Inte ska inte tro att jag är vidare duktig på att hålla tillbaka mig själv för det. Men jag har en gräns som jag inte överstiger. Men jag har hittat en del roliga saker på tradera för okej priser med. Jag har hittat de som säljer privat via odlas köp och sälj och shs. Ang priset, jag tror att det är något som växer med intresset. När jag började kunde jag inte tänka mig att betala 50 kr totalt typ. Nu är jag villig att betalade rätt mycket mera men inte hur mycket som helst heller. Det bästa man kan göra är att försöka få tag på så många listor som möjligt och jämnföra.
Jag hade svårt i början att hitta privata säljare...men när man väl vet vart man skall leta så dyker det upp en hel del. Jag har också hittat mina på odlas köp o sälj och på svenska hoyasällskapets köp o sälj. Flera stycken på bara sista månaden. Det värsta är att jag kan inte låta bli att be om lista när jag ser att någon har en. Sedan sitter man där och suktar. Inte kan man låta bli att köpa heller... åtminstone något. föresten så är jag nog lite fjantig också... jag får nästan dåligt samvete om jag ber om lista och sedan inte köper något  (behöver man ha det? )
jag gör som linda när jag budar på tradera. tyvärr så är jag rätt så moderat när det gäller priser och lägger mitt bud väääldigt högt. så nu rasar det in ett gäng svindyra hoyor igen
Linda_A
20-05-2006, 10:09
Linda_A
20-05-2006, 10:56
CITAT (yenny @ 20-05-2006, 10:58) Det värsta är att jag kan inte låta bli att be om lista när jag ser att någon har en. Sedan sitter man där och suktar. Inte kan man låta bli att köpa heller... åtminstone något. föresten så är jag nog lite fjantig också... jag får nästan dåligt samvete om jag ber om lista och sedan inte köper något  (behöver man ha det? ) Jenny! Jag är preciiiis likadan... Jag gör jämt sådär, ber om listor trots att jag egentligen inte har råd. Sedan sitter jag där med en lista som egentligen har lite för höga priser och letar efter något billigt jag inte har som jag kan "samvetsköpa"  Nåväl, nu har jag hittat några bra säljare som jag tänker hålla mig till för jag var så nöjd när jag fick mina sticklingar, och det var så bra priser.  *Vet inte riktigt om jag vågar säga några namn* Emma
CITAT (pejori @ 20-05-2006, 12:03) Åh.. men visst är man DUM när man bjuder... Man rycks med så lätt, och sen när man upptäcker hur mycket man har bjudit på sitter man bara och hoppas att någon ska bjuda över en.  Det är därför jag har börjat med det här med minneslistan, som jag har beskrivit i tidigare inlägg.. För då slipper jag det här. Emma
äsch, ha inte dåligt samvete för att be om listor och sen inte köpa... det är ju som att fråga efter vad något kostar i affären om det inte står det ;-)
Vissa hoyor är mycket billigare på tradera än på "listorna", medan andra är (sjukt) mycket dyrare... t.ex. pachycladan går ju sällan för över 75 kr, och en planta av imperialis var. rauschii gick för 75 kr såg jag häromdagen. Lustigt fenomen det här med hoyapriser :-)
CITAT (Emma_ @ 20-05-2006, 13:37) CITAT (yenny @ 20-05-2006, 10:58) Det värsta är att jag kan inte låta bli att be om lista när jag ser att någon har en. Sedan sitter man där och suktar. Inte kan man låta bli att köpa heller... åtminstone något. föresten så är jag nog lite fjantig också... jag får nästan dåligt samvete om jag ber om lista och sedan inte köper något  (behöver man ha det? ) Jenny! Jag är preciiiis likadan... Jag gör jämt sådär, ber om listor trots att jag egentligen inte har råd. Sedan sitter jag där med en lista som egentligen har lite för höga priser och letar efter något billigt jag inte har som jag kan "samvetsköpa"  Nåväl, nu har jag hittat några bra säljare som jag tänker hålla mig till för jag var så nöjd när jag fick mina sticklingar, och det var så bra priser.  *Vet inte riktigt om jag vågar säga några namn* Emma hi hi... då är jag inte ensam då  Fast jag måste nog lugna ner mej liite... kanske kan vara bra att ha kvar lite pengar tills det blir semester Fast det där med att dela med sej av listor.... Det finns kanske någon här som har Hoyor till försäljning? Eller vet vad som gäller... Om man har just din lista... får man skicka den vidare då, eller bör man fråga om lov först?
CITAT (linh @ 20-05-2006, 13:43) äsch, ha inte dåligt samvete för att be om listor och sen inte köpa... det är ju som att fråga efter vad något kostar i affären om det inte står det ;-) Klokt tänkt... då skall jag sluta med att ha dåligt samvete
CITAT (yenny @ 20-05-2006, 13:54) Fast det där med att dela med sej av listor.... Det finns kanske någon här som har Hoyor till försäljning? Eller vet vad som gäller... Om man har just din lista... får man skicka den vidare då, eller bör man fråga om lov först? Det var därför jag inte vågade säga något namn högre upp.. Fast visserligen, om man annonserar om det så borde man tycka att det är okej. Men det är nog ändå säkrast att fråga först innan man ger vidare listan. Emma
Linda_A
20-05-2006, 13:27
Jag har med hittat ett par som jag är väldigt nöjda med. Plus ärligt talat er alla på odla. Bytestråden har varit helt underbar! Och det verkar som att vi sködar offer på hela odla trots att det kanske blir lite väl många trådar ibland. Men samtidigt vill jag inte behöva känna mig "dum" när jag startar en ny bara för att jag har frågor/funderingar. Ska man sitta och vänta tills tre ickehoya trådar kommit innan man får ställa sin fråga. Vi borde få ett eget forum.  *kan inte alls stava idag.  , ifall ni undrar varför texten förändras hela tiden*
CITAT (Linda_A @ 20-05-2006, 14:27) Jag har med hittat ett par som jag är väldigt nöjda med. Plus ärligt talat er på alla på odla. Bytestråden har varit helt underbar! Och det verkar som att vi sködar offer på hela odla trots att det kanske blir lite väl många trådar ibland. Men samtidigt vill jag inte behöva mig "dum" när jag startar en ny bara för att jag har frågor/funderingar. Ska man sitta och vänta tills tre ickehoya trådar kommit innan man får ställa sin fråga. Vi borde få ett eget forum.  Jag håller med Linda! Det borde vi, eller så borde vi "flytta" till något forum med hoyaavdelning, men det är lättare sagt än gjort. Jag hann inte riktigt vara med i bytestråden, eftersom mitt intresse för hoyor inte var så starkt då, men jag tog igen det på slutet istället.  Så jag längtar redan tills nästa år.  Emma
norpydorp
20-05-2006, 15:03
CITAT (Linda_A @ 20-05-2006, 14:27) Jag har med hittat ett par som jag är väldigt nöjda med. Plus ärligt talat er på alla på odla. Bytestråden har varit helt underbar! Och det verkar som att vi sködar offer på hela odla trots att det kanske blir lite väl många trådar ibland. Men samtidigt vill jag inte behöva mig "dum" när jag startar en ny bara för att jag har frågor/funderingar. Ska man sitta och vänta tills tre ickehoya trådar kommit innan man får ställa sin fråga. Vi borde få ett eget forum.  kan vi inte fråga om vi kan få en aldeles egen spännande hoya avdelning då men vem frågar man då
CITAT (norpydorp @ 20-05-2006, 16:03) CITAT (Linda_A @ 20-05-2006, 14:27) Jag har med hittat ett par som jag är väldigt nöjda med. Plus ärligt talat er på alla på odla. Bytestråden har varit helt underbar! Och det verkar som att vi sködar offer på hela odla trots att det kanske blir lite väl många trådar ibland. Men samtidigt vill jag inte behöva mig "dum" när jag startar en ny bara för att jag har frågor/funderingar. Ska man sitta och vänta tills tre ickehoya trådar kommit innan man får ställa sin fråga. Vi borde få ett eget forum.  kan vi inte fråga om vi kan få en aldeles egen spännande hoya avdelning då men vem frågar man då  Ingemar skulle jag tro att du frågar.
Linda_A
20-05-2006, 16:34
CITAT (norpydorp @ 20-05-2006, 16:03) CITAT (Linda_A @ 20-05-2006, 14:27) Jag har med hittat ett par som jag är väldigt nöjda med. Plus ärligt talat er på alla på odla. Bytestråden har varit helt underbar! Och det verkar som att vi sködar offer på hela odla trots att det kanske blir lite väl många trådar ibland. Men samtidigt vill jag inte behöva mig "dum" när jag startar en ny bara för att jag har frågor/funderingar. Ska man sitta och vänta tills tre ickehoya trådar kommit innan man får ställa sin fråga. Vi borde få ett eget forum.  kan vi inte fråga om vi kan få en aldeles egen spännande hoya avdelning då men vem frågar man då  hehe det var exakt det som jag menade. Är det några mera än jag norpy som tycker att det är en bra idée?
Linda_A
20-05-2006, 16:37
CITAT (Emma_ @ 20-05-2006, 14:51) Jag hann inte riktigt vara med i bytestråden, eftersom mitt intresse för hoyor inte var så starkt då, men jag tog igen det på slutet istället.  Så jag längtar redan tills nästa år.  Emma Äh året är inte slut. Och det är ju först nu som man kan byta på riktigt med tanke på väder och allt.
Blue_Jean
20-05-2006, 16:37
japp.... låter som en jättebra ide med en hoyaavdelning så "slipper" dessutom krukväxtavdelningen bli nedskräpad av alla hoyatrådar
Det har du rätt i Linda, men det är ju inte riktigt lika mycket "drag" i bytestråden nu längre. Alla har bytt av sig för året  Jag tycker också att vi ska få en egen hoyaavdelning, så min röst har ni! Ska vi kanske starta en omröstning? Kan tänka mig att de som inte är intresserade av hoyor också tycker det vore skönt med en egen hoyaavdelning.  Emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|