CITAT (carro121 @ 18-05-2006, 16:30)
CITAT (Birgitta P @ 18-05-2006, 14:02)
CITAT (hella2 @ 17-05-2006, 18:52)
om man fuktar vitmossa och lägger dom runt rötterna kan dom inte ruttna då?

Mossan skall vara fuktig inte sjöblöt!
Själv odlar jag nästan alla mina phalaenopsisar i ren vitmossa och dom stortrivs. Mycket enklare också när man skall vattna att slippa doppning och avrinning. Man vattnar underifrån. Sparar massor av tid när man har många! Efterhand som jag behöver plantera om mina gamla som står i barkkompost så blir dom utbytta till vitmossa. Jag köper färsk vitmossa när jag hittar i butiken men det går även med den torkade.
Men du har bara vitmossa i krukan eller fattar jag helt fel nu?
/Caroline
Ja, jag planterar dem i ren vitmossa i samma genomskinliga krukor de har stått i innan. Det skall vara så mycket mossa så dom står stadigt men man får inte packa ihop mossan så mycket så det blir för blött och det inte kan komma luft till. Viktigt att mossan går ända ner i botten på krukan! Sedan ställer jag dem i ytterkrukor. När jag vattnar lyfter jag orkidékrukan och häller vattnet i botten på ytterkrukan. Det är lite olika beroende på krukstorleken hur mycket vatten jag häller i, men det lär man sig efterhand. I början fick jag kolla hur snabbt mossan sög upp vattnet och hur mycket vatten som fanns kvar i krukan när mossan var fuktig på toppen. Har man hällt för mycket vatten i krukan måste man slå ut överflödet.Nu vet jag ungefär hur mycket vatten som jag skall slå på i varje kruka. Mossan skall kännas fuktig efter ett par timmar. Sedan vattnar man igen när rötterna börjar vitna precis som man gör när man odlar i barkkompost. Mossan torkar upp lite fortare än barkkompost, men det är ju så mycket bekvämare att vattna på detta sättet. Jag vattnar vanligtvis ca en gång i veckan, men på sommaren kan man behöva vattna lite oftare, man får ha koll på om rötterna är gröna eller börjar bli silvervita. Jag har ytterst lite näring i vattnet, och det har jag varje gång jag vattnar, året om.