Visst har vi stoppat i oss "skit" i många år, åren efter andra världskriget började väl besprutningen på allvar antar jag. Och i en del avseenden är vi friskare idag än förr. Men allergier osv är ju så vanliga idag att det MÅSTE vara miljöfaktorer som ligger bakom. Antingen i luften vi andas eller maten vi äter. Vi kan ju inte ha förändrat oss radikalt genetiskt på ett par generationer. Exv. Jag tror helt klart att vi får i oss FLER okända ämnen idag än för 50 år sedan. Men visst, blyförgiftningarna etc är färre.
Att KRAV inte är perfekt är tyvärr självklart. Men överlag tror jag ändå det är bättre än industriproducerade grödor. Skulle faktiskt tro att KRAV ligger närmre 50-talets småskaliga jordbruk, än dagens konventionella, TROTS att det säkert DDTades friskt på 50-talet. Talar här om matens näringsvärde osv.
Imorse sa de på nyheterna att frukt&grönt hade mycket sämre näringsvärde än för 50 år sedan. Därför att industrin har prioriterat kvantitet över kvalitet, och vi kunder har väl ofta tyvärr hakat på.
Tillägg : det jag menar är alltså att det är bra att media "larmar" om sånt här. Även om det går till överdrift ibland. Tycker att media länge varit alltför okritiska till matindustrins alla påhitt.
--------------------
zon2.5
|