Själv har jag nog tagit sticklingar som varit ca10cm långa, jag har tagit bort bladen längst ner, gjort en lång fin snittyta och så har jag stuckit ner den ungefär till hälften i lucker såjord. Håll jorden lätt fuktig ej dygnsur + gärna med undervärme så jorden hålls varm ca +25C. Håll även luften runt själva sticklingen fuktig genom att placera den i ett litet drivhus eller genom att sätta en plastpåse över. Lagersticklingarna ska stickas direkt i jord, de växtslag där man ofta måste låta sticklingarna ligga och torka brukar vara fetbladsväxter, kaktusar och liknande. De sticklingar jag testat har nog varit något mellanting mellan vedartad och örtartad för jag har tagit dem innan växten satt igång att växa på våren. Det finns många typer av sticklingar så man kan experimentera lite under olika årstider, själv brukar jag inte få så bra resultat med sticklingar runt hösten det är för dåliga klimatförhållanden för växterna. För mig har det tagit 2-3 månader att få rötter på sticklingarna jag satt på våren. När växten har bra med rötter ser man det i hålen under krukan.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|