Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur stort blir mullbärsträd..., ...och persikoträd?
          emmapemma
          Inlägg 20-05-2006, 18:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 443
          Medlem nr: 6 354

Hej!

Har börjat fundera på att plantera ett svart mullbärsträd och ett persikoträd (förmodligen 'Riga') i trädgården. Jag vill inte ha högre träd än 4 meter, men jag hittar inte så mycket information om storleken på mullbärsträden. Är dessa fruktträd lämpliga i en liten liten trädgård (om ca 150-200 m2 tomtyta)? Om de skulle börja skjuta iväg i högden, kan man börja beskära dem då?

/Emma

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          emmapemma
          Inlägg 21-05-2006, 16:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 443
          Medlem nr: 6 354

Hej Tapio!

Ja, jag fick också varierande uppgifter på nätet, och funderade också i dina banor, att ju närmre zon-gränsen man kommer, desto mindre borde det bli.

Men om det är som Ophelia säger, att det blir 6-15 meter, verkar det ju som att det blir uppåt 6 meter vi zon-gränsen? Konstigt då ifall det stod 2 meter på lappen på mullbärsträdet!

Ophelia, menar du all 'Mulle' blir mindre än det svarta mullbäret?

Angående spaljer persikan: Grejen är att jag vill ha två träd längs tomtgränsen (det blir då total 3 med det som redan finns), och för att inte skugga för mycket på resten av tomten + skymma kvällssolen, så vill jag inte ha upp dem mer än 4 meter. Nu har vi ett körsbär på 8 meter, och det är alldeles för högt (det ska bort). Ett persikoträd skulle ju också vara dekorativt med sin blomning. Det enda stället jag skulle kunna spaljera det kommer bli skymt från huset (vi ska bli med lekstuga) och då faller en anledning till att ha persika (å andra sidan, spaljerar man trädet är det lättare att skydda det från fåglarna). Men eftersom persika är lämpligt att spaljera, ska det väl inte vara något problem att beskära det hårt heller.

/Emma

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-12-2025, 10:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon