|
Hej Tapio!
Ja, jag fick också varierande uppgifter på nätet, och funderade också i dina banor, att ju närmre zon-gränsen man kommer, desto mindre borde det bli.
Men om det är som Ophelia säger, att det blir 6-15 meter, verkar det ju som att det blir uppåt 6 meter vi zon-gränsen? Konstigt då ifall det stod 2 meter på lappen på mullbärsträdet!
Ophelia, menar du all 'Mulle' blir mindre än det svarta mullbäret?
Angående spaljer persikan: Grejen är att jag vill ha två träd längs tomtgränsen (det blir då total 3 med det som redan finns), och för att inte skugga för mycket på resten av tomten + skymma kvällssolen, så vill jag inte ha upp dem mer än 4 meter. Nu har vi ett körsbär på 8 meter, och det är alldeles för högt (det ska bort). Ett persikoträd skulle ju också vara dekorativt med sin blomning. Det enda stället jag skulle kunna spaljera det kommer bli skymt från huset (vi ska bli med lekstuga) och då faller en anledning till att ha persika (å andra sidan, spaljerar man trädet är det lättare att skydda det från fåglarna). Men eftersom persika är lämpligt att spaljera, ska det väl inte vara något problem att beskära det hårt heller.
/Emma
|