Vissa växter tål en hårdare beskärning bättre än andra. Med med det är det inte sagt att det är bra. Ska du ha ett litet friväxande persikoträd är det viktigt att du från början "bygger" trädet och inte beskär i för gammal ved samt att du väljer rätt sort. detta kan de som är beskärningskunninga besvara bättre än jag.
Gällande mullbäret så är det knappast, tycker jag, någon skillnad mellan Morus nigra och Morus accidosa på höjden sett utifrån beräknad maximal höjd i gynnsamt läge, varjefall inte om man ser till den yta du har. Sedan kan den bli relativt bred. Det kan bli ett stort träd vare sig man vill det eller ej. Jag kan inte svara på varför det stod 2 m på lappen. Vad som kan vara intressant är vad det var för mullbär. Kan det vara någon ny sort? Finns ju olika sorter av Morus nigra (Black Persian, Chelsea). Viktigt att veta är att mullbärsträdet kan bli gammal och det innebär att trädet är långsamväxande.
Gällande zongränser. Generellt, ju gynnsammare desto större kan trädet bli och större sannolikhet med mogna bär.
|