|
Tack för svaren Ophelia!
Jag har googlat på morus nigra, men det finns inte så himla mycket information (jämfört med vad man brukar få när man googlar), och den information jag får fram är lite svår att översätta till svenskt klimat för en amatör som mig. Jag ska ta och kolla upp lite olika sorter av morus nigra. Det är ju ingen ide att köpa ett träd som inte kommer ge bär. Kan det vara så att höjdangivelser på handelsträdgårdlappar är trolig höjd om t.ex. 10 år?
Vet du ifall det tar lång tid att få bär på ett mullbär? Om det kommer ta 10-15 år innan det ger något bär, så vet inte jag om jag vill offra en plats på min tomt för det trädet.
Ang. persika och beskärning; Jag antar att det är med persika som med körsbär, det finns inga "vilande ögon" (eller vad det kallas), så det är uppbyggnadsbeskärning som är viktig. Det är det som är problemet med vårt körsbärsträd, det har inte beskurits alls förrän vi flyttade in, så vi når inga bär överhuvud taget, alla bär finns över 3 meter och uppåt. Jättekul. Vi hade arborister här för ett par år sedan som åtminstone glesade ut kronan, men så mycket mer än det kunde de inte göra.
Hmmm... jag får fundera vidare på vilka träd som vi ev. skulle kunna plantera. Hade förut en tanke på praktmagnolia, men det är samma problem där, trädet kan bli jättestort.
/Emma
|